Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
05.03.2011 01:37 - Кой е наумбургският майстор?
Автор: zelas Категория: История   
Прочетен: 13747 Коментари: 22 Гласове:
16

Последна промяна: 05.03.2011 18:22

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
imageВ блога на Никола Хаджи-Ничев (pioneer) попаднах на една много интересна скулптура запечатала образа на красива жена от Средновековието, Ута фон Наумбург (Uta von Naumburg или Uta von Ballenstedt). 

Ута е родена около 1000 година в региона Харц в Германия и умира през 1046. За самата Ута се знае отчайващо малко. Израснала в манастир, получила отлично образование за времето си. Обичала да чете и слуша музика. След като се омъжва за граф Екехард, тя живее в замъка на Наумбург на река Заале. Двамата не са имали наследници и оставили всичкото си богатство на църквата, за изграждането на параклис. Споменава се също, че е имала дете, което умира в ранна детска възраст.

Самите фигури на Ума със съпруга и граф Екехард, са направени през средата на 13-ти век, като една от 10 групи фигури на аристоктари спомоществователи на катедралата в Наумбург.

Това което ме заинтригува, и което сигурно вече сами сте забелязали на снимката, е добре изразената човешка емоция в лицето, нещо много нехарактерно за изкуството в Германия и цяла Западна Европа по това време.

imageЗа разлика от други статуи от онова време, в строго стилизирана форма, всички 12 фигури от този майстор показват движение в телата и емоциите в лицата. Накратко, те изглеждат като живи и индивидуалистични.  Освен това статуите представляват една друга новост за времето си - в другите църкви, интериорът е бил украсен с фигури на светци, библейски герои и църквовно-длъжностни лица, но не и на светски лица.

Статуята на Ута се счита за изключителен шедьовър на женска фигура в света на изкуството,като ценителите на изкуството я поставят на същото ниво с кралица Нефертити от Египет, "Венера" на Ботичели или "Мона Лиза" на Леонардо да Винчи.

Когато попитали италианския философ Умберто Еко, с коя жена от европейското изкуство, би искал да прекара една вечер, той отговорил: "На първо място, преди всички други, с Ута фон Наумбург."

imageЕдин силно заинтригуващ елемент от статуята на Ута, е изобразената шестолъчната звезда с три кръга излизащи от всеки лъч. Шестолъчната звезда , освен еврейски символ, е била и символ на Венера при богомилите и се наблюдава в надгробните плочи в Босна. Числото 6 се явява и върху дрехата на Дева Мария.

Интересното, е че всички фугири имат някакъв нехристиянски символ на гърдите.




Кой е бил този великолепен майстор?

Статуите са създадени от анонимен каменоделец сега известен като "Наумбургския Майстор". Освен каменоделство, той е направил и няколко дърворезби за тази църква и негови работи може да се видят и в други части на Европа.  Кой е този гениален майстор и от къде се е научил да изобразява човешките фигури по този начин? 

Периодът от средата на 13-ти век бележи зараждането на готическото изкуство в западна Европа. Архитектурните статуи на западна порта в Катедралата Чарлз (ок. 1145 г) във Франция са най-ранните готически скулптури и представляват революция като стил и модел (фиг. 1).  Революция, ама няма ярко изразена емоция, няма пластика в движението или позата на фигурите.

imageфиг. 1 image фиг. 2

Да видим какво е положението във "великата" Англия. Там намираме известната готическа скулптора на Дева Мария (фиг. 2) в катедралата Уестминстър, годината е 1450. Двеста години след Ута - липсва каквото и да е изражение на лицето. Няма емоция, като мумия е.

image фиг. 3 image фиг. 4

Да отскочим до Италия - двамата най-бележите готически скулптори Джиовани ди Балдукио (Giovanni di Balduccio) (фиг. 3) и Тино ди Камаино (Tino di Camaino) (фиг. 4). Човек не трябва да е специалист по изкуствата, за да забележи колко голяма разлика има между тези по-късни скулптори и наумбургския майстор.

imageТака нареченият "северен реализъм" или "натурализъм" започва с холандския скулптор Клаус Слутер, който твори век 15-ти век. Най-малко век и половина по-късно от наумбургският майстор. Ето можете да видите една типична негова творба (от дясно), при която се забелязва някаква емоция в лицето, но все пак не толкова въздействуваща.

imageПодобен натурализъм и поглед в очите наблюдаваме при Тилман Рименшнайдър (Tilman Riemenschneider), но той твори в края на 14-ти и началото на 15-ти век. Особено показателен е неговият автопортрет, където виждаме едно съвсем човешко лице и най-важното "виждащи" очи. (виж фигурата в ляво)

Тази работа не е чиста

Сега, наречете ме "параноик", "изкуфял патриoтар" или "провинциалист", но опитът ми е показал, че когато великите (сега) западняри крият някои факти от историята  или изкуството, следата обикновенно ни отвежда към Балканите, където се заражда европейската цивилизация и култура. 

Защо казвам, че "крият"? Защото на мен специално ми е СТРАШНО любопитно кой е човекът направил фигурите в Наумбургската катедрала? А е удивително, че не е проучен!!!

imageЗа сравнение ето още едно лице изваяно от наумбургският майстор. Изражението е живо, усмихнато, изразително, говорещо без думи. Такава изразителност се появява в западна Европа може би отново три века по-късно.

От изложените факти по-горе става ясно, че това което е направил този майстор е абсолютно уникално и революционно за периода на изкуството в зап. Европа. Той е творил не само в Германия, но и на други места в Европа.

 Затова някак странно ми изглежда, че никъде не са запазени сведения кой е бил той (а защо не и тя?), от каква народност, къде е учил, от кого се е повлиял и т.н. 

imageА още по-странно, защо никой не се е заинтересувал сериозно да проучи? Както прочетохте по-горе творбата се сравнява с Мона Лиза. Обикновенно при подобни случаи, западнярите носят вода от девет кладенеца и ни надуват главите с пропагандата си, с цел величаене. А в този случай - нищо, пълно мълчание за автора и дори самата скулптура не е толкова известна извън Германия.

Въпросът е, дали е възможно наумбургският майстор да е самостоятелно явление или е представител на школа? Е, щом не намираме примери на подобен натурализъм в западна Европа през 13-ти век, отиваме да ги търсим там където го има - на Балканите.

За последно още един пример в дясно от наумбургският майстор. Колко много говори изражението на това лице, а? Хайде се я сравнете с английската Дева Мария.

Палеологов ренесанс

Понеже народите на Балканите сме сега слабо развити и все разделяни и "не сме на мода", когато чуем думата "ренесанс" съм сигурен, че се сещаме първо за италианският ренесанс, нали? Да обаче истинският ренесанс в изкуството започва тук на Балканите.

Палеологовият ренесанс е
направление в живописта, което се появява и придобива разпостранение след възстановяването на Византия през 1261 година, точно когато са създадени скулпротите от Наумбургската катедрала. Съвпадение?

Палеологовит ренесанс се разпространява от Византия във Втората българска държава, Рашка и Душановата държава. Влиянието му след превземането на Константинопол продължава в древноруските земи, на остров Крит и на италийския полуостров до към 17 век. Четири века по-късно.

Стилът е характерен е с духа на хуманизъм, съчетан с реализъм на изображенията. Точно този дух на хуманизъм виждаме в лицето на Ута.

На Балканския полуостров този последен Ренесанс на византийското изкуство се изразява в Македония - в стенописите на Охридската църква "Св. София" ( правени през 1295г.) в Сърбия- в църквата в Сопочани (от 1270 г.) и Милешевският манастир, у нас- в стенописите на Земенския манастир и Боянската църква.

Два примера от Балканите:

Белият ангел (лява фигура) е фреска изрисувана от неизвестен автор през 13 век (в периода около 1230 - до 1240 година) на южната стена на манастирската църква в Милешево.


image image 

Традицията на разчупване канона на иконописане и придаване на човечност на фигурите се наблюдава в запазените стенописи на Боянската църква, чиито автор е също неизвестен и наречен Боянски Майстор от Търновската живописна школа. 

А подобен натурализъм се усеща на запад чак в ранните творби на Ел Греко през 16-ти век! Три века по-късно.

Какво обобщение можем да направим?

Далеч съм от мисълта да спекулирам, че наумбургският майстор е твърдо Балканец или поне е учил на Балканите, но откриваме следните прилики:

1. Имаме силно изразена емоция на лицето и дух на хуманизъм, който прави изражението живо и близко до нас.

2. Очите гледат, докато във всички останали скулптори, очите са като на слепи.

3. В случаят с Боянската църква и скулпторите на Ута и съпруга и имаме портрети на светски лица, семейства спомоществователи (ктитори).

4. Датировката е една и съща - 13-ти век

5. Авторите са винаги неизвестни

imageЗа липсващата връзка между традицията на Палеологовия ренесанс и скулпторите на наумбургският майстор, е добре да си припомним за влиянието на богомилите из цяла Европа, включително и Германия (виж картата). Богомилите са известни точно с идеите си за хуманизъм, просвещение и равенство между мъжа и жената. Богомилите са също известни с незачитането на църковната власт и нека си припомним, че имаме изобразено две светски лица, нещо нечувано по това време.

За мен специално, наумбургският майстор е бил най-малкото повлиян от Палеологовия ренесанс и фактът, че има период на "изчезване" през 15-ти век и "възраждане" на стила през 16-ти век, съвпада с периода на падането на Балканите под Отоманско влияние.

И ний сме дали нещо на света

 Следващият път като ви питат "С какво сте допринесли към европейската култура?" ще можете гордо да заявите: 

Ренесансът започна на Балканите ...

... за малко отскочи до Германия, ама там го водят анонимен!



Гласувай:
18



1. zelas - Любопитни факти
05.03.2011 01:39
През 1937 по време на скандална изложба "Изопаченото изкуство" в Мюнхен, нацистите поставят снимка на Ута в средата на шоуто, като пример за идеално немско изкуство, заобиколена от съвременни "арт-боклуци". Самата Ута е давана като прототип на арийската жена, тевтонската Мадона.

А отвъд окена през същата година, Дисни я използват като прототип на вещицата в анимационния филм за Снежанка и седемте джуджета.
цитирай
2. sande - Много, много интересна статия за Наумбургската Ута!
05.03.2011 04:54
Браво Зелас! Поздрави приятелю! Написал си си много ценен сравнител анализ за тайнствената Ута от Наумберг.
Железна е логиката ти и изводите ти не са "патриотарски", или плод на някакъв културен анархизъм, а са плод на познаването задълбочено на тази материя.
Защо няма никакви сведения за тази невероятна Ута?
Няма даже версии.
Личи си, че скулптурата е дело на талантлив средновековен творец.
Сигурно това не е единствената му работа.
И е чудна и напълно необяснима тази анонимност.
Напълно е възможно, както посочваш, заметените от времето или по други причини следи, да водят към Балканите, към нас или около нас.
Поздрави, Пламене, за откривателския хъс, за опита ти да се разгадаят подобни загадки. Къртица си. Шило в торба на стои.
цитирай
3. pioneer - Много хубаво си написал зелас. С ...
05.03.2011 09:51
Много хубаво си написал зелас.
С какви майстори на думата се дружам аз тук, простосмъртен!
И
И
Пази се от теориите за заговор.
:-)))))
цитирай
4. pioneer - Честитика http://www. youtube. ...
05.03.2011 10:04
Честитика
http://www.youtube.com/watch?v=ReyPGs-NZ8g
цитирай
5. sparotok - заслуги
05.03.2011 11:02
Пламене, напълно е възможно сред заминалите за Западна Европа богомили да е имало и скулптори, художници, строители...

Да ти кажа и нещо друго, стомана с високо качество се появява в Западна Европа чак след 1400 г. ...т.е. след завладяването на България от турците. Дали някой наш ковач не е пренесъл тайната?
цитирай
6. natali60 - Поздравления за постинга,
05.03.2011 11:29
за интересното сравнение!
цитирай
7. zelas - Защо няма никакви сведения за тази ...
05.03.2011 12:58
sande написа:
Защо няма никакви сведения за тази невероятна Ута?
Няма даже версии.
Личи си, че скулптурата е дело на талантлив средновековен творец.
Сигурно това не е единствената му работа.
И е чудна и напълно необяснима тази анонимност.
Напълно е възможно, както посочваш, заметените от времето или по други причини следи, да водят към Балканите, към нас или около нас.


Ето това е интригата, Санде. Няма изследвания, просто са сложили на автора етикет, анонимен и толкоз.

Ута съвсем не е единствената му творба. В самата статия съм приложил още две. Всичките си приличат по натурализма в изображението на лицето. Германия не е единствената страна където е творил, има негови скулптори във Франция също. Просто не приемам, че не може да се намерят сведения в архивите за това кой е бил, от къде се е пръкнал такъв гений и т.н. Просто не се търси. ЗАЩО?
цитирай
8. zelas - Много хубаво си написал зелас. Б...
05.03.2011 13:05
pioneer написа:
Много хубаво си написал зелас.


Браво на теб, че си я забелязал ... едва ли е случайно това, че ти я направила впечатленние!

Този, Арсен като наш Емил Димитров звучи, благодаря, ама са ми малко лигави! :)))
цитирай
9. zelas - Пламене, напълно е възможно сред ...
05.03.2011 13:08
sparotok написа:
Пламене, напълно е възможно сред заминалите за Западна Европа богомили да е имало и скулптори, художници, строители...

Да ти кажа и нещо друго, стомана с високо качество се появява в Западна Европа чак след 1400 г. ...т.е. след завладяването на България от турците. Дали някой наш ковач не е пренесъл тайната?


Ето това е липсващото звено в хипотезата, благодаря ти много, Павле. Как не се сетих - ами нали богомилите са известни точно с идеите си за хуманизъм, просвещение и равенство между мъжа и жената и са емигрирали в Германия точно по това време.

Сега ще го разнищим този момент!
цитирай
10. pioneer - Се лигави малко де, и клемпавите уши ...
05.03.2011 14:06
Се лигави малко де, и клемпавите уши намали с операция като млад.
Хърватски шансониер.
Голям артист е!
Признат сърбин в Хърватия. Няма много такива.
цитирай
11. mglishev - Хубаво, е че си попаднал
05.03.2011 14:34
на маркграфиня Ута. Лицето и изражението й наистина е прекрасно. Възможно е Наумбургският майстор да е повлиян от италиански образци (има една Мадона на златен фон в Кастелвекио във Верона, точно от XIII в., пред която можеш и цял ден да си останеш заради това невероятно нежно изражение). Италианските майстори, разбира се, са в постоянен контакт с византийско изкуство.
Подобни живи лица се появяват в западната скулптура от XIII в. нататък. Потърси си бургундска скулптура от XV в. или статуите на Четирите Добродетели от надгробието на бретонския дук. Точно такива изражения ще намериш.
Така че не е чудно, ако разчупването на изражението на лицето на запад идва от Византия през Италия.

Нашата Боянска църква (а и Земенската), "Св. Троица Старозаветна" на Рубльов, веронската Мадона и сума ти изображения от Сицилия и Апулия носят тоя късновизантийски дух: леко отнесени, замечтани изражения, много красиви черти на лицата и изразителни очи - понякога малко тъжни. Графиня Ута може и наистина да е била прекрасна жена (а може и да е идеализирана), но за да изрази това, Наумбургският майстор трябва да е имал школовка, а това е най-възможно, ако е бил в Италия, където да е видял византийско или имитиращо византийски образци изкуство.

Потърси си нещо и за "готическата усмивка".

Хубав постинг.
цитирай
12. zelas - на маркграфиня Ута. Лицето и изр...
05.03.2011 14:51
mglishev написа:
на маркграфиня Ута. Лицето и изражението й наистина е прекрасно. Възможно е Наумбургският майстор да е повлиян от италиански образци (има една Мадона на златен фон в Кастелвекио във Верона, точно от XIII в., пред която можеш и цял ден да си останеш заради това невероятно нежно изражение). Италианските майстори, разбира се, са в постоянен контакт с византийско изкуство.
Подобни живи лица се появяват в западната скулптура от XIII в. нататък. Потърси си бургундска скулптура от XV в. или статуите на Четирите Добродетели от надгробието на бретонския дук. Точно такива изражения ще намериш.
Така че не е чудно, ако разчупването на изражението на лицето на запад идва от Византия през Италия.

Нашата Боянска църква (а и Земенската), "Св. Троица Старозаветна" на Рубльов, веронската Мадона и сума ти изображения от Сицилия и Апулия носят тоя късновизантийски дух: леко отнесени, замечтани изражения, много красиви черти на лицата и изразителни очи - понякога малко тъжни. Графиня Ута може и наистина да е била прекрасна жена (а може и да е идеализирана), но за да изрази това, Наумбургският майстор трябва да е имал школовка, а това е най-възможно, ако е бил в Италия, където да е видял византийско или имитиращо византийски образци изкуство.

Потърси си нещо и за "готическата усмивка".

Хубав постинг.


Маноле за 15-ти век сък съгласен но ти казваш от 13-ти нататък, дай моля те да видим някои изображения от пред 15-ти век.

А Мадона от Кастелвекио във Верона (Madonna del Roseto) я погледнах, тази е нали?
http://www.flickr.com/photos/7444532@N05/4241646032

Не знам ти какъв натурализъм виждаш, но това не е - лицето е като мумия, няма човешко изражение, освен типичното църковно "смирение" . Освен това тя е от около 1425. Аз търся за примери от 13-ти век.

Дай линк към тази бургундска скулптура от XV в щото аз не знам коя имаш предвид.
За "готическата усмивка" нищо не намирам освен модерни готически кич.

Според мен вероятността наумбургският майстор да е учил в Италия (за сега) отпада тъй като не съм видял примери от 13-ти век, които да доказват това.

Радвам се, че ти допада постинга.

цитирай
13. zelas - Един силно заинтригуващ елемент от ...
05.03.2011 15:53
Един силно заинтригуващ елемент от статуята на Ута, е изобразената шестолъчната звезда с три кръга излизащи от всеки лъч.
цитирай
14. mglishev - Чакай да видя,
05.03.2011 16:45
Мадоната не е тази. Нито пък е другата на Пизанело. В Кастелвекио има Мадона без Младенеца на ръце, от XIII в., на златен фон, с по-различен пак златен оттенък на косата и невероятно нежно изражение.

Ето единственото смислено изображение под "gothic smile" в нета: http://images-1.moifoto.ru/big/1/597/766846kkf.jpg . За съжаление поп-културата си е присвоила термина и под "gothique" Гугъл търси простотии, а не спокойно усмихнатите каменни лица от XIII-XV в.

Виж и това, ако четеш френски: http://books.google.bg/books?id=DcVzNByxlwIC&pg=PA147&lpg=PA147&dq=%22sourire+gothique%22&source=bl&ots=8LuXQKuEyC&sig=97AIEhnZrSP9tNewUmYBqC2ssDM&hl=bg&ei=OUpyTaiCK9C7hAeYi9lA&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=3&ved=0CCgQ6AEwAg#v=onepage&q=%22sourire%20gothique%22&f=false

За хубави скулптури от XIII в. вж. катедралата в Страсбург. Ето един пример: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/73/Cathedrale-de-Strasbourg-IMG_1420.jpg

Ето ти бургундски алабастър от XV в.: http://www.google.bg/images?hl=bg&gbv=2&biw=1024&bih=667&tbs=isch:1&sa=1&q=Burgundian+alabaster&aq=f&aqi=&aql=&oq=

За Четирите Добродетели си потърси Нантската катедрала. Ето я Умереността: http://nantescathedrale.free.fr/images/temperance.jpg
цитирай
15. анонимен - Много хубав постинг. И с много ло...
05.03.2011 16:48
Много хубав постинг. И с много логични предположения.
цитирай
16. zelas - Благодаря, Маноле, много интер...
05.03.2011 17:06
Благодаря, Маноле, много интересни образи.

mglishev написа:
За Четирите Добродетели си потърси Нантската катедрала. Ето я Умереността: http://nantescathedrale.free.fr/images/temperance.jpg


Ще започна с тази, защото е най-въздействуваща. Да тук забелязваме някаква емоция, но аз мисля, че тя пак е твърде умерена и "според канона". Не знам дали си обърнал внимание, но в нещата на наумбургският майстор, ОЧИТЕ ГЛЕДАТ. Характерното за почти всички готически скулптори, е че очите не гледат, празни са. И това е така защото липсва хуманността в този стил - човекът е второстепенен, той не трябва да вижда, ами следва СЛЯПО.

mglishev написа:
Ето ти бургундски алабастър от XV в.: http://www.google.bg/images?hl=bg&gbv=2&biw=1024&bih=667&tbs=isch:1&sa=1&q=Burgundian+alabaster&aq=f&aqi=&aql=&oq=


Тук наблюдаваме подобно чуство и празни очи. Освен това тематиката и силно религиозна, дори малко презасилена, което я прави абсолютно различан от Ута, където имаме светски лица.

mglishev написа:
За хубави скулптури от XIII в. вж. катедралата в Страсбург. Ето един пример: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/73/Cathedrale-de-Strasbourg-IMG_1420.jpg


Някаква емоция се долавя, но като цяло образът си доста "каменен".

mglishev написа:
Ето единственото смислено изображение под "gothic smile" в нета: http://images-1.moifoto.ru/big/1/597/766846kkf.jpg . За съжаление поп-културата си е присвоила термина и под "gothique" Гугъл търси простотии, а не спокойно усмихнатите каменни лица от XIII-XV в.


Усмивка да, но какво човешкото лице, без прозореца към душата?

mglishev написа:
Мадоната не е тази.


Ако намериш образ ще е интересно да го видим.

Поздрави

@ kushel - Благодаря, изкочиха още любопитни данни, като например, че точно фигурата на Ута, може би е направена не от майстора, ами от негов ... ученик.

Ууууу, интригата се заплита! :))))))))))))))
цитирай
17. mglishev - Е,
06.03.2011 00:52
има го и субективният поглед. Пък и не знаем как е изглеждало изражението на Ута, когато е било боядисано (статуите не са били оставяни с цвета на камъка).

Колкото до другите изображения, надявам се линковете да работят и да съм ги копирал цели. Вече как ги преценяваш си е въпрос и на личен вкус. Според мен има нещо фино и дискретно, а не сковано във фигурата на Умереността от Нант. Пък и това е самата Умереност, все пак ;) А Страсбургската катедрала просто е каменен празник, човек трябва да я види.
цитирай
18. zelas - има го и субективният поглед. Пък и ...
06.03.2011 01:14
mglishev написа:
има го и субективният поглед. Пък и не знаем как е изглеждало изражението на Ута, когато е било боядисано (статуите не са били оставяни с цвета на камъка).


Ами не е точно субективен поглед, защото ако погледнеш другите фигури от наумбург, всичките имат нарисувани очи с ирис и зеница.
Графинята Реглиндис (Countess Reglindis) - http://www.lessing-photo.com/dispimg.asp?i=15040232+&cr=4&cl=1

Но дори и без нарисуваните очи, пак лицата са направени по натурално.

Освен това погледни автопортрета на Тилман Рименшнайдър, там се наблюдава същото, ама той е почти два века по-късно и е от дърво.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/39/Tilman_riemenschneider.jpg

Натурализмът на наумбургкият майстор се отчита от всички езиковеди и те го използват като пример за разликите между френска и германска готическа скулптура, само дето аз не открих друг германски скултпор от този период да е като него.

Моят извод е, че той е или бил от Балканите/Византия и дошъл с богомилите или е посетил района и възприел разчупването на канона и понеже не се отнася за библейски или църковни лица, ами светски, та са му позволили повече волности.
цитирай
19. pioneer - Spieglein, Spiegelein an der Wand, ...
07.03.2011 13:03
Spieglein, Spiegelein an der Wand,
wer ist die Schoenste im ganzen Land?
цитирай
20. panazea - Бих предпочела вместо "Палеологов ренесанс " да се употребява терминът " Боянският майстор "
07.03.2011 17:34
Защото България е едно от гнездата на РЕНЕСАНСА и това "византийците " не бива да ни го откраднат .
Боянският майстор е рисувал одухотворени образи 1259г. , преди Ренесанса в Италия и се иска обширен постинг за това.
Църквата е поръчана от Български болярин , за нуждите на българите и е изписана от българи.
Надписите красноречиво говорят за това .
цитирай
21. demograph - Вълнуващо...
16.03.2011 23:36
Само по себе си. Постинга ти изпраща Добрина.
цитирай
22. germantiger - ...
21.05.2011 04:41
"Ренесансът започна на Балканите ...
... за малко отскочи до Германия, ама там го водят анонимен!"

Приветствам това ти заключение, вярно духовито, но фундаментално!
Предлагам ти да прочетеш за Ренесанса, да минеш един курс по възможност за начало към История не на изкуството, а на изкуствата, да навестиш някой западен универЗитет, да погледнеш и философията, теологията покрай "всичко" това и после отново да затвърдиш извода си.
Хубаво ще е да посетиш Кралския музей в Антверп и Лондонската Национална галерия, след това да проучиш в детайл колкото щеш италианските школи, преди холандските... Като свършиш всичко това за има няма един живот "работа" ще намериш толкова балканско там колкото и тук по форумите няма ;)

Жив и здрав да си ми бармалей, друг път преди да пишеш научи що е капител поне, дорийски, йонийски, тоскански, коринтски и композитен стил колона, пък после ползвай думата детайли едно към гьотере за всичко (поне орнаменти да беше написал, капацитет)?!

Вече след ренесанса на това кое му е балканското:

http://germantiger.blog.bg/izkustvo/2011/05/20/germanska-arhitektura-moiata-germaniia-3.750990
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: zelas
Категория: Други
Прочетен: 5810754
Постинги: 820
Коментари: 7388
Гласове: 4981
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930