Постинг
18.12.2010 01:21 -
Родопите паметта на България - В горана има
Автор: zelas
Категория: Музика
Прочетен: 6522 Коментари: 17 Гласове:
Последна промяна: 19.12.2010 00:04
Прочетен: 6522 Коментари: 17 Гласове:
8
Последна промяна: 19.12.2010 00:04
Шест дена до Коледа!
В горана има
Във горана има дърво яворово,
под дървоно лежи юнак яралия*,
юнак яралия с девет люти рани.
На дървоно има пиле соколово,
пилето ми пее, пейе, хем говори:
- Омри, юнак, омри! Омри, да загинеш!
Та да се нядем с твойне бели меса,
та да се напием с твойне чорни кърви.
- Мълчи, пиле, мълчи, мълчи, немой дума!
Че ще дигна, пиле, пушка арнаутска,
та ща та ударя право във сърцено!
Че ще плаче, пиле, твойта стара майка,
твойта стара майка, кайно и моята!
* яралия - ранен
Изпълнение на Златина Узунова и гайдаря Петър Янев.
Картината "Родопски пейзаж" е на художника Цветомир Илиев
60/60, маслени бои на платно
В горана има
Във горана има дърво яворово,
под дървоно лежи юнак яралия*,
юнак яралия с девет люти рани.
На дървоно има пиле соколово,
пилето ми пее, пейе, хем говори:
- Омри, юнак, омри! Омри, да загинеш!
Та да се нядем с твойне бели меса,
та да се напием с твойне чорни кърви.
- Мълчи, пиле, мълчи, мълчи, немой дума!
Че ще дигна, пиле, пушка арнаутска,
та ща та ударя право във сърцено!
Че ще плаче, пиле, твойта стара майка,
твойта стара майка, кайно и моята!
* яралия - ранен
Изпълнение на Златина Узунова и гайдаря Петър Янев.
Картината "Родопски пейзаж" е на художника Цветомир Илиев
60/60, маслени бои на платно
Следващ постинг
Предишен постинг
Поздравления за поредицата, приятелю! Поздрави от Родопите!
цитирайКаква е тази нашата земя дето ражда такива песни ...Гайдата говори за болка, изпята в песента с това прекресно звучене. И накрая "Че ще плаче, пиле, твойта стара майка,твойта стара майка, кайно и моята!" Болката на майката ...
Поздрави!
цитирайПоздрави!
veninski написа:
Поздравления за поредицата, приятелю! Поздрави от Родопите!
Сполай ти, земляче!
tota написа:
Каква е тази нашата земя дето ражда такива песни ...Гайдата говори за болка, изпята в песента с това прекресно звучене. И накрая "Че ще плаче, пиле, твойта стара майка,твойта стара майка, кайно и моята!" Болката на майката ...
Поздрави!
Поздрави!
Какви сме били, а какви сме се направили САМИ сега!
Ама ще си спомним ... ще се спомним, щото вибрациите на тази музика ще ни събудят!
Всичко друго е бош лаф! Само музиката е божествена!
Благодаря ти, че ме насочи към художника - много, много ми хареса!
цитирайesen написа:
Благодаря ти, че ме насочи към художника - много, много ми хареса!
Моля. За всекиго по нещо!
7.
анонимен -
Поздрав за страхотната песен
18.12.2010 20:31
18.12.2010 20:31
откъде я извади?
страхотна е. кой пее и кой е на гайдата?
благодаря ти.
Вили
цитирайстрахотна е. кой пее и кой е на гайдата?
благодаря ти.
Вили
На гайдата мисля че е Петьо Янев, но все още търся кой изпълнява песента.
цитирайпоздрав. позна Петьо е, а пее Златина Узунова - протеже на Петьо отпреди 6-7 години. имам албум. проверих като спомена, че може и да е Петьо. ще говоря с него да даде и други изпълнения, ако има.
поздрави
цитирайпоздрави
vilikal написа:
поздрав. позна Петьо е, а пее Златина Узунова - протеже на Петьо отпреди 6-7 години. имам албум. проверих като спомена, че може и да е Петьо. ще говоря с него да даде и други изпълнения, ако има.
поздрави
поздрави
Благодаря ти много.
Оригинала на песента
РАНЕН ЮНАК И САМОДИВА
Ходил юнак на пустата войска,
на пустата войска, войска татарийска.
Ранили го триста дребни пушки,
триста пушки, три стрели татарски.
Падна юнак ув дълбоко доле,
ув дълбоко доле под дърво зелено,
на дървото пиле соколово,
юнак пищи от черната земя,
че се чува до синьото небо.
Отговаря пиле соколово:
- Умри юнак, умри, помак,
ще ти поям белото ти месце,
ще ти пия черното ти кръвье.
Разсърди се юнак аралия,
отговаря помак, добър юнак:
- Мълчи, пиле, не ме разлютявай,
не ме струвай, пиле, да развреждам
мойте триста рани, три стрели татарски.
Отговаря пиле соколово:
- Умри, юнак, умри, помак,
ще ти поям белото ти месце,
ще ти пия черното ти кръвье.
Разсърди се юнак аралия,
повлече се по корем, по ръце,
че си дръпна пушка гегалийска,
че удари пиле соколово.
Падна пиле ув дълбоко доле;
пищи пиле от черната земя,
че се чува до синьото небо.
Отговаря юнак аралия:
- Пищи, пиле, двама да пищиме,
лежи, пиле, двама да лежиме,
умри, пиле, двама да умреме!
Дотегнало юнаку да лежи,
провикна се юнак аралия:
- Где си, сестро, ела, изцери ме.
Зачула го сестра самодива,
че подхвръкна, при юнак отиде;
омила му триста дребни рани,
дребни рани, три стрели татарски;
набрала е трева самодивска,
вързала е до триста му рани,
оздрави го за ден и до пладне;
подаде му пушка гегалийска,
на войска да иде, войска да изкара,
войска да изкара, царя да избави.
цитирайРАНЕН ЮНАК И САМОДИВА
Ходил юнак на пустата войска,
на пустата войска, войска татарийска.
Ранили го триста дребни пушки,
триста пушки, три стрели татарски.
Падна юнак ув дълбоко доле,
ув дълбоко доле под дърво зелено,
на дървото пиле соколово,
юнак пищи от черната земя,
че се чува до синьото небо.
Отговаря пиле соколово:
- Умри юнак, умри, помак,
ще ти поям белото ти месце,
ще ти пия черното ти кръвье.
Разсърди се юнак аралия,
отговаря помак, добър юнак:
- Мълчи, пиле, не ме разлютявай,
не ме струвай, пиле, да развреждам
мойте триста рани, три стрели татарски.
Отговаря пиле соколово:
- Умри, юнак, умри, помак,
ще ти поям белото ти месце,
ще ти пия черното ти кръвье.
Разсърди се юнак аралия,
повлече се по корем, по ръце,
че си дръпна пушка гегалийска,
че удари пиле соколово.
Падна пиле ув дълбоко доле;
пищи пиле от черната земя,
че се чува до синьото небо.
Отговаря юнак аралия:
- Пищи, пиле, двама да пищиме,
лежи, пиле, двама да лежиме,
умри, пиле, двама да умреме!
Дотегнало юнаку да лежи,
провикна се юнак аралия:
- Где си, сестро, ела, изцери ме.
Зачула го сестра самодива,
че подхвръкна, при юнак отиде;
омила му триста дребни рани,
дребни рани, три стрели татарски;
набрала е трева самодивска,
вързала е до триста му рани,
оздрави го за ден и до пладне;
подаде му пушка гегалийска,
на войска да иде, войска да изкара,
войска да изкара, царя да избави.
Някаква идея кой цар да се избави?
Така пълен текста е доста по-смислен. Намери ли по вехто изпълнение?
цитирайТака пълен текста е доста по-смислен. Намери ли по вехто изпълнение?
Това е добър въпрос, но предполагам, че не става въпрос за цар, ами за някой войвода. А, вехто на тази песен? Ако имаш прати.
цитирайНе мисля, че става въпрос за войвода - народа винаги ясно прави разликата между местен водач или хайдутин и цар. Песента явно е много стара и е "помачена" в последствие. Според мен става въпрос за някой от последните царе, който е бил или пленен, или в доста затруднено положение някъде из райна на Родопите. Темата е интересна и ако искаш подхвърли я на другите по-грамотни в историята блогъри.
От такива дребни на вид податки, понякога излизат доста интересни неща. Например, бай Йордан Вълчев от такава стара песен от северозападния край, в която се говори за Бат Тильо, изкара доста интересни изводи, за народната памет - в случая историята на Атила и неговата определена принадлежност към нашето държавничество, на пук на всеобщоутвърденото мнение за Хуните и техния етногенезис.
цитирайОт такива дребни на вид податки, понякога излизат доста интересни неща. Например, бай Йордан Вълчев от такава стара песен от северозападния край, в която се говори за Бат Тильо, изкара доста интересни изводи, за народната памет - в случая историята на Атила и неговата определена принадлежност към нашето държавничество, на пук на всеобщоутвърденото мнение за Хуните и техния етногенезис.
Хмм, може и да си права, ще потърся първо каква датировката на легендата и от там ще е ясно.
цитирайАко минеш на мъжки род ще си малко по-близо до истината. С една хромозома.
Вили Калчев :))))))))
цитирайВили Калчев :))))))))
Пу, па аз викам си от модернисе жени дето го изядоха А-то.
Прощавай!
цитирайПрощавай!