Постинг
28.12.2010 13:37 -
Гласовете на Родопите - Защим ми е да живем - Златина Узунова
Автор: zelas
Категория: Музика
Прочетен: 7001 Коментари: 11 Гласове:
Последна промяна: 30.12.2010 14:25
Прочетен: 7001 Коментари: 11 Гласове:
7
Последна промяна: 30.12.2010 14:25
Защим ми е да живем
Девойко, бално ли ти е,
чи нема тебе да зьомам?
Защи ме мене да живам,
на с тая диньона лъжовна.
Га немам коща градена,
га немам любе да любя.
Га немам любе да любя.
И язе адно загалил.
И язе адно загалил
и тя са сношка ожени.
-----------------------------
И още един вариант на песента.
--------------------------
Девойко, бално ли ти е,
че нема тебе да зьомам?
Защи́м ми е мене да жи́вем,
в айсъ́ва дюня лъжовна.
Га́ немам конче хранено,
га немам либе галено.
Аднъ́ бех мо́ма зага́лил,
пък те ма мене ни ра́чи.
Друга бех мома зага́лил
и те са снощи ожени.
Защим е мене да живем,
в айсъва дюня лъжовна,
лъжовна още тъжо́вна.
Девойко, бално ли ти е,
чи нема тебе да зьомам?
Защи ме мене да живам,
на с тая диньона лъжовна.
Га немам коща градена,
га немам любе да любя.
Га немам любе да любя.
И язе адно загалил.
И язе адно загалил
и тя са сношка ожени.
-----------------------------
И още един вариант на песента.
--------------------------
Девойко, бално ли ти е,
че нема тебе да зьомам?
Защи́м ми е мене да жи́вем,
в айсъ́ва дюня лъжовна.
Га́ немам конче хранено,
га немам либе галено.
Аднъ́ бех мо́ма зага́лил,
пък те ма мене ни ра́чи.
Друга бех мома зага́лил
и те са снощи ожени.
Защим е мене да живем,
в айсъва дюня лъжовна,
лъжовна още тъжо́вна.
Следващ постинг
Предишен постинг
Честит да си за доброто, което струваш на всинца ни с тези чудни и забравени песни.
Тази песен е също от албума на Златина с Петьо Янев от 2000 година, но текста, който си публикувал не отговаря на записания. Мисля, че е запис на Николай Кауфман отпреди петдесетина години. Въпрос на интерпретация на певеца, все пак си е народна песен и като такава не очаквам копи-пейст.
Интересна е тенденцията, начената още от Радка Кушлева и продължена от гласовитите певици на Родопите, да изпълняват мъжки песни. Корави гласове и тежки песни изпълнявани от жени, с чувственост, неотстъпваща на лириката. Странност, ненаблюдавана в много от фолклорните ни райони, освен рядко в македонско. Може би, основно мъжете са пели преди две-три поколения, а жените - на къра с пататито :)))) та децата са слушали само мъжки песни.
Бих искал да чуя тази песен в изпълнение на бай Георги Чилингиров, но май няма запис.
Пожелавам на всички близки срещи от третия вид с родопската музика на място - където си е у дома и където въздействието й е потресаващо запленяващо за цял живот.
Бъди здрав
цитирайТази песен е също от албума на Златина с Петьо Янев от 2000 година, но текста, който си публикувал не отговаря на записания. Мисля, че е запис на Николай Кауфман отпреди петдесетина години. Въпрос на интерпретация на певеца, все пак си е народна песен и като такава не очаквам копи-пейст.
Интересна е тенденцията, начената още от Радка Кушлева и продължена от гласовитите певици на Родопите, да изпълняват мъжки песни. Корави гласове и тежки песни изпълнявани от жени, с чувственост, неотстъпваща на лириката. Странност, ненаблюдавана в много от фолклорните ни райони, освен рядко в македонско. Може би, основно мъжете са пели преди две-три поколения, а жените - на къра с пататито :)))) та децата са слушали само мъжки песни.
Бих искал да чуя тази песен в изпълнение на бай Георги Чилингиров, но май няма запис.
Пожелавам на всички близки срещи от третия вид с родопската музика на място - където си е у дома и където въздействието й е потресаващо запленяващо за цял живот.
Бъди здрав
Вили, извинявай за текста трябваше да поясня защо така го пуснах. Забелязват се вариации в тектовете на песните според това кой ги изпълнява или в кой период от време.
Реших да публикувам този текст така, защото ми се струва, че е оригиналната поезия, която е била пригодена по-късно за пеене на мелодията. Може и да греша, но и правичката да си кажа се затрудних да го запиша по слух.
Ако ти или някой друг се наеме да го запише, нека да заповяда. Аз ще се радвам ако този блог е плод на общо усилие.
Това което разказваш за коравите гласове в женските изпълнения е много интересно. Струва си да се проучи, много е вероятно да се окажеш прав за доминиращата роля на мъжкото пеене в Родопите в миналото, като едно доказателство намираме в ортодоксалното църковно пеене в България и Византия.
Поздрави
цитирайРеших да публикувам този текст така, защото ми се струва, че е оригиналната поезия, която е била пригодена по-късно за пеене на мелодията. Може и да греша, но и правичката да си кажа се затрудних да го запиша по слух.
Ако ти или някой друг се наеме да го запише, нека да заповяда. Аз ще се радвам ако този блог е плод на общо усилие.
Това което разказваш за коравите гласове в женските изпълнения е много интересно. Струва си да се проучи, много е вероятно да се окажеш прав за доминиращата роля на мъжкото пеене в Родопите в миналото, като едно доказателство намираме в ортодоксалното църковно пеене в България и Византия.
Поздрави
Докосва всяка струна на човешката душа, стиска за гърлото...Непреходно е създаденото от народа ни ...Благодаря ти!
Хубав ден!
цитирайХубав ден!
tota написа:
Докосва всяка струна на човешката душа, стиска за гърлото...Непреходно е създаденото от народа ни ...Благодаря ти!
Хубав ден!
Хубав ден!
Много точно си го казала - "стиска за гърлото"! Хубав ден и на тебе!
Защи ми е да живем
Девойко, бално ли ти е,
чи нема тебе да зьомам?
Защи ме мене да живам,
на с тая диньона лъжовна.
Га немам коща градена,
га немам любе да любя.
Га немам любе да любя.
И язе адно загалил.
И язе адно загалил
и тя са сношка ожени.
Благодаря за прекрасната песен!
цитирайДевойко, бално ли ти е,
чи нема тебе да зьомам?
Защи ме мене да живам,
на с тая диньона лъжовна.
Га немам коща градена,
га немам любе да любя.
Га немам любе да любя.
И язе адно загалил.
И язе адно загалил
и тя са сношка ожени.
Благодаря за прекрасната песен!
tota написа:
Благодаря за прекрасната песен!
Ати, благодаря ти, публикувах го!
zelas написа:
Ати, благодаря ти, публикувах го!
tota написа:
Благодаря за прекрасната песен!
Ати, благодаря ти, публикувах го!
Благодаря! За кой ли път я слушам?Сякаш извира от недрата на нашата земя.... Звучи прекрасно!
Не мисля, че мъжкото църковно песнопение е "симптом", по скоро е функция на изконно мъжкия занаят християнство, лишен от еманципация и феминизъм, отреждащ роля на жената не по-напред от галерията на храма или, в най-добрия случай - в хора. Но пък си струва да се помисли за мъжкото родопско пеене, като остатък от орфизма ??? Get, мисля, че може да помогне по темата, днес пусна нов пост за Орфей .
Поздрави
цитирайПоздрави
Вили,
Аз разглеждам Богомилството като най-изконния орфеически/християнски образец, за който знаем нещо и знаем, че Богомилите са първите проповядващи равенството между мъжа и жената.
Знаем и за Съвършената Макрина (Михаил Унгарец), но каква е била музиката на богомилите и дали въобще са имали някаква специална музика е добре да се проучи.
цитирайАз разглеждам Богомилството като най-изконния орфеически/християнски образец, за който знаем нещо и знаем, че Богомилите са първите проповядващи равенството между мъжа и жената.
Знаем и за Съвършената Макрина (Михаил Унгарец), но каква е била музиката на богомилите и дали въобще са имали някаква специална музика е добре да се проучи.
Така е, прав си. Както познаваме и папеса Йоана. Шегувам се, не съм антифеминист и мачовист, а за равноправието между мъжа и жената в българската традиция - виж Геза Фехер - Етнография на Македония. Няма друг ентос в македония, публично демонстриращ водещата роля на жената в дома. Да, мъжа е глава на семейството, но жената е господаря на дома, с всички произтичащи от това културни последствия.
Поздрави
цитирайПоздрави
А пък аз съм баш анти-феминист (да не се бърка с мисогинист или мачовист), да ти кажа, щото точно феминизма изопачава и разделя равенството (в различията) между половете.
цитирай