Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
13.01.2011 03:15 - Родопа - българската Пепеляшка?
Автор: zelas Категория: История   
Прочетен: 27230 Коментари: 49 Гласове:
17

Последна промяна: 14.01.2011 01:22

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Малки и големи знаят наизуст приказката за Пепеляшка, но много малко вероятно са се запитвали за произхода на тази история. Но съм почти сигурен, че единици знаят, че историята е базирана върху живота на една българска тракийка, на име ... Родопа (Rhodope или Rhodopis).

imageМалко история

Легендата за Родопа за първи път е документирана от Страбон в неговия труд "Географика" (Книга 17, 1.33)

Родопа е тракийка (според Херодот, Книга 2, 134) и първо е била робиня и слугиня на богато самоско семейство в Гърция. В същото семейство като домашен прислужник е бил и Езоп, известния баснописец.

След това тя става собственост на Ксантес, който я завежда в Навкратис, Египет (по времето фараон на Амазис II или Ахмоз II). Там работи като куртизанка (hetaera) в полза на господаря си. 

Там в този град, един търговец на вино от остров Лесбос, на име Караксус (братът на известната поетеса Сафо), се влюбил отчаяно в красивата куртизанка Родопа, и я изкупил от робство, за голяма сума пари. Тя продължила да живее в Навкратис след освобождението си от робство.

В последствие нападната от Сафо в едно стихотворение, че е ограбила брат ѝ от собствеността му, поетесата я нарича с името Дорика (Doricha). Ето защо е много вероятно, че Дорика е нейното истинско име, и че тя е наречена с името Родопа, което означава "румени бузки", заради нейната красота. (Ῥοδόπη rosy-faced/rosy-cheeked from "rhodon"+ "-op(e)")

Събитията се развиват по времето Амазис II (570 пр. Хр. - 526 пр. Хр.), 5-ти владетел на Египет по време на 26-та династия и последният голям египетски фараон.

Според египетскта версия на история, когато Родопа се къпела, орел грабнал един от нейните сандали. Орелът отнесъл сандала в Мемфис, където фараон Амазис правораздавал на открито, и го пуснал в скута му. Фараонът, очарован от красивата форма на сандала и от символиката на това знамение, изпратил хора във всички краища на страната в търсене на жената, на която принадлежи сандала. След като я открили в града на Навкратис, тя е била заведена в Мемфис и става съпруга на фараона ...

Има версии, в които се говори не за сандал (пантофка), а за пръстен, който е по мярка единствено на героинята.

Картинката по-горе е открадата от sushikitten (picture is used without permission from sushikitten)

Родопа става Пепеляшка

Официално известни имаме общо 345 версии на историята за красивата тракийка Родопа, която по-късно бива поевропейчина и преименувана на Пепеляшка. Най-познатите днес варианти на тази приказка принадлежат на Шарл Перо (1697) и братя Грим (1812).

Интересното е, че имаме и чисто българска версия, която първо ми попадна на английски и понеже не можах да я намеря на български, реших да я преведа. Намерих я в сборника на словашкия писател, Алберт Вратислав (Albert Wratislaw), "Шестдесет Народни Приказки" на издатеслтво "Забравени Книги" (Forgotten Books). Дали някога е била превеждана въобще и откъде Владислав я записал, за съжаление, нямам информация.

С помоща на Клео Темида, издирихме друг вариант на българската приказка, който малко се различава от този, който ви представям по долу. В другият вариант наречен "Мара Пепеляшка" начинът, по който майката се превръща в крава е малко по-различен. Другите разлики са, че кравата бива изоставена в гората и вместо да ходи три пъти на църква мащехата била поканена на сватба на принца, където Мара също отива със златна рокля. Там принцът забравил за булката си и танцувал само с Мара. Тя загубва пантовка, принцът я намира. Вместо да ходи от къща на къща, в този вариант той извиква девойките в двореца. Следва меренето на обувка и т.н.

Накрая принцът е решен, че ще се ожени за Мара, но царят не е съгласен: "Не може едно сиромашко момиче да стане наследница на моя трон. Такава е волята ми!"
Принцът е категоричен и дори се отказва от царството: "Няма да умрем. Моите ръце са здрави, а Мара е сръчна предачка." На края четем: "И като хванал годеницата си под ръка, князът напуснал двореца и двамата с Мара си заживели хубав живот."

Като цяло е видно, че става въпрос за една и съща версия, но версията наречена "Мара Пепеляшка" е доста по-кратка и на някои места различна. На мен лично ми се струва, че това е преработен и съкратен вариант на този, който Владислав е записал.

Освен това краят ми се струва малко осъвременен и нагоден по леко феминистка линия, където принцът е готов да бъде издържан от Мара, защото той самият само знае как да бъде принц (!).

Въпросът, който съм сигурен вече си задавате е: Има ли нещо общо между героинята Родопа и името на планината в България?  Е, по този въпрос ще ви оставя сами да се разтърсите.

Сега е ред на приказката!

Българската версия на Пепеляшка - източник

imageНа една полянка покрай голяма пропаст се събирали млади момичета да си играят и въртят вретената си. Тъй както си лудеели и разказвали страховити историйки една на друга, покрай тях минал един белобрад старец и им рекъл:

 - Моминки млади, както волно си играете внимавайте, някоя от вас да не си изпусне вретеното в пропастта, че майка
ѝ ще се превърне на крава - рече той и подмина. 

 Момичетата развълнувани от думите на стареца се надвесили над пропаста да погленат какво имало там долу. Не щеш ли, една от тях - най-голямата красавица - наистина взела, че си изпуснала вретеното в пропастта.

Привечер когато се прибрала у дома, тя забелязала една крава пред портата - оказало се, че това е майка
ѝ - ужасеното момиче не знаело какво да прави и я прибрала при другия добитък. 

След известно време бащата на момичето се оженил повторно за вдовица, която довела своя дъщеря с нея в къщата. Мащехата ненавиждала заварената дъщеря, най-вече, защото тя е била по-красива и по-работлива от собствената и. И затова не и позволявала нито да се измие, нито с гребен косата си да среше, нито да смени дрехите си. 

 Един ден мащехата я изпратила да пасе добитъка
и ѝ дала една торба пълна с вълна за предене, като ѝ казала: 

 - Ако не успеш да изпредеш тази вълна на кълбо, по-добре не ми се прибирай тази вечер - ще те отрепа от бой.

Натъжило се горкото момиче и едвам удържало добитъка да не се разбяга. В следобедните часове, когато кравите лег
нали да преживят, тя погледнала към торбата с вълна и се зачудила какво може да направи. Разбрала, че задачата е незпълнима и се разплакала от мъка. Кравата, в която майка ѝ се беше превърнала, я погледнала и прошепнала: 

- Не се страхувай, аз ще ти помогна. Ще
сдъвча вълната с устата си и преждата ще се изпреде през ушите ми. Ти ще навиеш преждата на кълбо и ще сме готови за нула време.

Както казала, така и станало. Кравата започнало да дъвчи вълната, парче по парче, и нишка започнала да излиза от охото и. Момичето бързо навивало нишката в кълбо и заедно привършили за нула време.

Вечерта когато малкото момиче се прибрало в къщи мащехата не могла да повярва на очите. Затова следващият път
ѝ дала още повече прежда да изпреде.

Момичето прело само то пладне. Когато кравите легнали да преживят, крава
та (майка) пак започнала да дъвчи вълната и готова нишка излезла от ухото ѝ, а момичето навивало кълбетата. И пак успяли да свършат на време.

Вечерта се прибрала в къщи и преда
ла всичката прежда, изпредена и навита на кълбо. Мащехата се удивила колко много работа е свършила. Третият път и дала дори още повече и изпратила дъщеря си да я проследи, за да разбере кой и помага.

Дъщеря ѝ, така и направила. Проследила момичето, скрила се в храстите и видяла какво се случило - как бедното момиче успява да свърши толкова работа за един ден. Видяла как кравата дъвчела вълната и как изпредената нишка излизала от ухото ѝ и как малкото момиче я навивало на кълбо. Отишла в къщи и разказал всичко на майка си.

Когато чула всичко това, мащехата заповядала на съпруга си да заколи тази крава. Той се опитал всячески да я убеди, че не бива да го прави. Най-сетне като видял, че няма оправия обещал, че ще я заколи в определен ден. Когато разбрала за това, малкото момиче горко заплакала и скришно предупредила майка си, че ще бъде убита. Кравата (майка) отвърнала: 

- Спокойно, дъще, не плачи! Ако ме убият, запомни, че ти не бива да ядеш от моята плът в никакъв случай, но ще събереш костите ми и ще ги погребеш зад къщата. Ако имаш нужда от мен, просто ела до гроба ми и ще ти бъде помогнато.

Така и станало, един ден те заколили кравата, сварили месото, сложили го на масата и седнали да вечерят. Единствено момичето не яло от месото, но събрала костите и след това без никой да я види ги заровила зад къщата, точно както кравата (майка)
ѝ  била заръчала. 

Момичето се казвало Мария, но поради тежката и мръсна работа, която трябвало да работи - да готви, да мие пода, да почиства огнището - тя често се покривала с прах и пепел, и затова мащеха я нарекла "Пепеляшка" и това име и останало.

Една неделя мащехата и дъщеря
ѝ се приготвяли да ходят на църква, но преди да тръгнат, тя взела една дървена купа пълна с просо и го разпръснала на пода в къщата, и казала:

- Пепеляшке, ела тук, Пепеляшке! Вземи да почистиш и ако вечерята не е готова на време, когато се върнем от църква, да не ми се мяркаш пред очите ми, че ще те пребия - и излезнала навън.

Бедната Пепеляшка, се натъжила и заплакала:

- Мога да сготвя, да измета, да се погрижа за всичко, но как ще смогна да събера и това просо от пода?

Както си плачела и нареждала се сетила, че кравата (майка) и казала в случай на беда да иде на гроба и. Пепеляшка отишла до гроба и какво да види - вьрху гроба имало една отворен
а ракла пълна с богати дрехи, а на капака кацнали два гълъба, бели като сняг. Те проговорили:

- Мария, вземи тези дрехи, облечи ги и и ти иди на църква, ние ще съберем просото. 

Пепеляшка облякла дрехите, които били най-отгоре, ушити от чиста коприна и сатен и отпрашила на неделна църква. Там мало и голямо се чудели на красотата
ѝ, особено защото никой не знаел, кой всъщност е тя. Особено принцът, който не можел да откъсне очи от нея през цялото време. След края на службата тя се изшмугнала незабелязано и бързо се върнала в къщи. Сложила роклята обратно в раклата, която за миг изчезнала, влезнала в къщата и какво да види - просото било събрано и вечерята приготвена. Скоро след това се върнали мащеха и дъщеря ѝ останала поразени, че всичката работа била изпълнена.

Следващата неделя, преди да отидат на църква, мащехата разпиляла още повече просо и отправила същите закани към бедното момиче. Пепеляшка пак отишла на гроба. Там отново я чакали двата гълъба и
раклата пълна с изящни рокли. Обещали ѝ, че ще съберат просото и ще сготвят вечерята. Пепеляшка този път избрала сребърна рокля и отишла на църква. Пак мало и голямо се чудело, коя е тази красива девойка, а принцът не я изпуснал от поглед нито за секунда. На края, красавицата пак се изнизала незабелязано, върнала се в къщи и пак всичко било почистено и сготвено. След това мащехата се върнала и не можела да повярва, че момичето и този път е успяла да свърши на време.

На третият път мащехата, разпиляла три
ж повече просо и триж по-силно се заканила на бедното момиче и отишла на църква. Пепеляшка пак отишла на гроба и всичко се потретило, само този път тя избрала рокля от чисто злато. Когато хората в църквата я видели, всички онемели, а принцът решил я проследи, за да разбере от къде е и коя е тя. Службата приключила, Пепеляшка пак се забързала да се върне в къщи преди мащехата, но тълпата и попречила и едната и обувка се изплъзнала от стъпалото и била намерена по-късно от младият принц. Криво-ляво се прибрала с една обувка, оставила дрехите в раклата и влезнала да провери дали всичко е наред - просото било събрано и вечерята готова. В този момент мащехата се върнала.

Принцът и свитата му се облекли като обикновенни хора и тръгнали с обувката от къща на къща, за да разберат на коя девойка принадлежи. Много пробвали да обуят обувката, но тя не паснала на никоя от тях. Така стигнали до къщата на Пепеляшка. Веднага след като ги видяла мащехата наредила на момичето да се скрие под един лиген. Принцът попитал дали има млади девойки в тази къща. Да - отговорила мащехата и изв
икала дъщеря си. Принцът се опитал да и надене обувката, но дори пръстите и не могли да влезнат. След това, той попитал дали има друго момиче там, и тя му казала, че дъщеря и единственото момиче в къщата.

В момента, в който тя излъгала един петел прелетял на главите им и изпял:

- Ку-ку-ри-гу, красиво момиче под легена!

Мащехата изпищяла:

- Къш от тук, орли те довлякли!

Но когато принцът чул петела, той отишъл и повдигнал легена и там наистина видял красивото момиче от църквата. Опитал обувката на крачето и - паснала като ръкавица.

Тогава принцът я хванал за ръка, отвел я в двореца и се след три дни се оженили. А мащехата наказал заради злото
ѝ сърце.

Край.

Тълкование

Тук ще цитирам тълкованието на известния фолклорист Тодор Моллов за символиката на превръщането на майката в крава, което е много важно и придава силно български харектер на тази египетска приказка.

В далечното минало се е вярвало, че след смъртта си човекът преминавал от този свят в другия (отвъдния) свят, където се прераждал отново. Вярвало се, че вместо родната майка, там го ражда Великата Богиня-Майка, която най-често отъждествявали със Земята, затова понякога археолозите откриват погребения, в които мъртвите са свити така, както когато са били в майчиното лоно.

И понеже в древността хората си представяли своите божества и в животински облик (не само на диви животни или птици, но и на такива, които човекът опитомил и отглеждал), често Великата Богиня се представяла в облика на крава.

Тази вяра обяснява защо някъде в момента на погребението хората колели крава и правели погребално угощение, на което изяждали месото, а с кожата й загръщали мъртвия - те вярвали, че тъкмо така Великата Богиня-крава ще го прероди отново в отвъдния свят и ще му осигури безсмъртие. Много по-късно, когато тази митологична представа се позабравила, останала вярата, че жертвеното животно помага на душата на покойника да отпътува по-лесно към отвъдното царство на мъртвите.

След приемането на християнството кръвната жертва била забранена и заменена с безкръвна - обреден хляб или пита, но той все още носел името на по-ранната кръвна жертва (козел - "козунак", крава - "кравай"). По тази причина можем да се замислим за онова почти неуловимо сходство на редица приказки, в чието начало се среща търкалянето на пита или кравай, и воден от тях, героят се изгубва в гората (или отива в отвъдното царство) - на тяхно място в по-ранните приказки вероятно е стояло чудното животно-помощник (например крава) в ролята на водач.

http://liternet.bg/publish/tmollov/mara.htm

 



Гласувай:
17
0



1. sande - Интересна история, интересен вариант на приказката ...
13.01.2011 10:06
За пръв път чета нещо подобно. Изненадан съм, че известната приказка за Пепеляшка може да води появата си от Родопа планина. Тук вече сме в безкрайния космос на легендите и изворите на фолклора. Може би има хора, които
имат повече познания.
Ще видим какви коментари ще се появят, ако се появят, не съм голям оптимист. Но добре, че повдигаш темата. Даже и да остане глас в пустиня.

Поздрави!
цитирай
2. анонимен - (kleotemida) - Провери в приказките на Богомил Райнов :)
13.01.2011 11:46
Може и да я има там. Имам някакъв смътен спомен за подобна приказка, но 40 години време са си много за помнене на такава подробност. Но аз съм я чела на български и то доста по-подробна.
цитирай
3. zelas - За пръв път чета нещо подобно. Из...
13.01.2011 11:49
sande написа:
За пръв път чета нещо подобно. Изненадан съм, че известната приказка за Пепеляшка може да води появата си от Родопа планина. Тук вече сме в безкрайния космос на легендите и изворите на фолклора. Може би има хора, които
имат повече познания.
Ще видим какви коментари ще се появят, ако се появят, не съм голям оптимист. Но добре, че повдигаш темата. Даже и да остане глас в пустиня.

Поздрави!


Здравей Санте, Славата на Родопа не спират до тук.

Има предположения, че Родопа е станала доста влиятелна и даже е построила пирамида. Херодот прави всичко възможно да опровергае значението на тракийката Родопа, но тя въпреки това не загубва популярност. А според Страбон и Елиан (VH XIII. 33), тя дори е станала египетска царица. Това дава основание на някои изследователи да предполагат, че става въпрос всъщност за красивата египетска царица Нитокрис.

Но според мен това са само спекулации
цитирай
4. zelas - Може и да я има там. Имам някакъв с...
13.01.2011 11:56
анонимен написа:
Може и да я има там. Имам някакъв смътен спомен за подобна приказка, но 40 години време са си много за помнене на такава подробност. Но аз съм я чела на български и то доста по-подробна.


Здрасти Клео, мисля, че имаш предвид Николай Райнов, бащата. Тук ги има неговите Приказки от цял свят, но не виждам Пепеляшка.
http://chitanka.info/lib/book/26-prikazki_ot_tsjal_svjat
цитирай
5. get - Браво-о-о !
13.01.2011 12:18

Глас от публиката !

И-и-и досега да криеш такъв талант ??!
Много добро !
цитирай
6. kleotemida - Да, Николай Райнов :)) (тъпа гре...
13.01.2011 12:27
Да, Николай Райнов :)) (тъпа грешка) :)))

Ще проверя линка, но и дали са качени всичките му приказки. Спомням си онази книжка от преди толкова години и "зловещността" на някои от приказките му :).

Но приказката наистина съм я чела и то доста по-обемна, само не помня къде.
цитирай
7. zelas - Да, Николай Райнов :)) (тъпа гре...
13.01.2011 12:29
kleotemida написа:
Да, Николай Райнов :)) (тъпа грешка) :)))

Ще проверя линка, но и дали са качени всичките му приказки. Спомням си онази книжка от преди толкова години и "зловещността" на някои от приказките му :).

Но приказката наистина съм я чела и то доста по-обемна, само не помня къде.


То е сигурно че приказката я има някъде, и ще съм ти задължен ако я изровиш за да я сравня и добавя ако е нужно.

А за Николай Райнов "Зловещий", малко известния гений Български съм планувал отделна тема, така че двете ще се вържат чудесно.
цитирай
8. zelas - Глас от публиката !И-и-и ...
13.01.2011 12:31
get написа:

Глас от публиката !

И-и-и досега да криеш такъв талант ??!
Много добро !


Ти пък - просто събирам парчета от тук от там (като гърците) - щото децата на децата на децата след време да не ги обиждат, че сме били безписмени и безприказни :)))
цитирай
9. kleotemida - На работа съм и не мога да проверя, но ...
13.01.2011 13:58
На работа съм и не мога да проверя, но впрегнах за малко по въпроса част от домочадието :))
Та, иди в Гуглето и напиши „Мара Пепеляшка”. Ще ти излезе подобна приказка, но по неясни причини е записано, че е татарска. Така поне ми каза голямата дъщеря. Историята е много близка до разказаната от теб. А аз ще я „проверя” през спомените си довечера :))).
И още нещо. Ако искаш, направи връзка с онези „древногръцки” легенди и митове за „Йо” – онази дето Хера й пратила страшен стършел да я гони. Тя стига до Родопа планина или самата тя става Родопа, не помня вече. Нещо такова ми се върти в спомените, а и май имаше нещо по въпроса дори в „Прикования Прометей”. В някои е носена от бик в това си бягство, а в други самата тя е превърната в крава.
Нещо повече, ако рачиш :), опитай се да издириш легендата за „киселото мляко”, как от прясно станало кисело. Мисля, че легендата приписваше това „откритие” на „прабългарите”. Някъде от спомените ми нещо ми подсказва, че има някаква връзка с всички тези приказки и легенди по-горе.
У дома приказките са на почит, но последните 20-ина години не ми се е налагало да ги чета. В тази част бях отменена първо от майка ми, а после от голямата дъщеря. Моя грижа беше основно „хлаба наш насущний” и сервирането му на трапезата... :))). Но, ако се наложи, пак ще се върна към тях :).

Вместо да те облекча, аз май ти дадох (без да искам и съвсем неволно) задачки :))))))))
цитирай
10. zelas - Ама си калпазанка, таман виках да се ...
13.01.2011 15:58
Ама си калпазанка, Клео, таман виках да се фатям за работа за „хлаба наш насущний” и ся глей пак, кви планини за четене ...

Тодор Моллов прави чудесен анализ на Мара Пепеляшка. На първо четене, обаче се забелязват някои разлики между Мара Пепеляшка и версията на Владислав.
Тук можете да прочетете варианта на Мара Пепеляшка - http://www.znam.bg/com/action/showBook?bookID=994&elementID=605852559&sectionID=5
цитирай
11. d3bep - Много интересна статия! Но съм на ...
13.01.2011 16:23
Много интересна статия! Но съм на друго мнение.

Идеята за хетерата Родопея на Херодот е вписана от него в една твърде незаслужаваща доверие история за Египет, в която той твърди, че малката пирамида била вдигната от нея, като заплащане за труда й клиентите й носел икамъни... После я отрича същата тази история и казва, че те всъщност й плащали в шишове....

Защо обаче е курдисал тая история точно в Египет и има ли нещо вярно в нея?
Има...


Мисля, че в Берлинския папирус бепе описана, но не съм 100% сигурен, история от 3-то хилядолетия преди Христа.
В нея се описва девойка нитокрида, която седяла вкъщи и не излизала много, имала много ухажори, но не искала да има нищо общо с тях.
Веднъж обаче на реката сокол - символът на фараонската власт - й задигнал пантофката докато се къпела, а кракът й бил изключително фин.
Соколът хвърлил пантофката в скута на фараона и отлетял.
Фараонът, когото наисила опитвал ида пробутат да се ожени, ревнал: "Искам тази с пантофката".
И тръгнали вестители по цял египет да я търсят.
Стигнали до нейния град.
Обаче ухажорите я укрили, казали ,че в нейната къща изобщо не живеят жени.
Пратениците тъкмо щели да си тръгват, когато... тя излязла.
Премерили й пантофката и й се поклонили. После я завели при фараона. Било любов от пръв поглед. Тя станала официалната му жена.

Дали е вярна историята, дали е приказка, не знам, но е факт:
В ранните години на египет има първа жена фараон.
Името й е Нитокрида.
Дали е приказна, или приказката е просто нейна пропаганда... Но виж фактите.

Страбон разказва точно същата история, лепейки на Нитокрида името Родопис.
Не че не искам да вярвам че Родопис е Нитокрида, но първото коеот се замислям е, имат ли основание тея писания.
Верният отговор е не. Всичките тръгват от глупавата и невярна история на Херодот, която обвързва една простотия с нещо велико.
Така че не бързайте да се радвате.

За съжаление историята помни алтернатива. Висящите градини по подобен начин са кръстени на Семирамида.Без да имат общо с нея...
Гръко - римляните отлично познават това. Че човешкото съзнание много се кефи да обвързва велики паметници с любопитни истории, бил ите верни или неверни. Така и Херодот, Родопея и Пирамидата....
цитирай
12. zelas - Много интересна статия! Но съм на ...
13.01.2011 16:59
d3bep написа:
Много интересна статия! Но съм на друго мнение.


Благодаря, Стефане!

Кашата с Нитокрида, за която (Нитокрис) аз писах в едно от мненията е наистина добре забъркана. Между двамата Страбон и Херодот 500 години по-късно конците така са се оплели, че ще е трудно да ги разплетем. Може би кравата (майка) ще ги здъвче и чиста нишката ще излезе през ухото и.

ОБАЧЕ зад всяка легенда и историческа каша се крие някакво ядро истина и това търсим сега.

Темата на статията е за произхода на приказката и дали наистина има или няма някаква тракийка замесена не виждам защо не трябва да се опитаме да извлечем някакви девиденти от това, че Страбон ни я поднесъл на тепсия.

Те гърците само поразии са причинявали та това е едно приятно изключение.
цитирай
13. d3bep - Аз пак казвам, трябва да се пораз...
13.01.2011 17:31
Аз пак казвам, трябва да се поразтърся, но изсторията за нитокрида не е нито на страбон, нито на херодот, а на много по стар от тях източник....
А във време оно не знам дали е ставало дума точно за тракийки, египтянки, циганки и еврейки :)

Поздрави!
цитирай
14. zelas - Аз пак казвам, трябва да се пораз...
13.01.2011 17:38
d3bep написа:
Аз пак казвам, трябва да се поразтърся, но изсторията за нитокрида не е нито на страбон, нито на херодот, а на много по стар от тях източник....
А във време оно не знам дали е ставало дума точно за тракийки, египтянки, циганки и еврейки :)

Поздрави!


Е хайде разтърси се де, тук пак се заформи колектив ((за сега Клео, д3вер, зелас). което много ме радва. Темата мисля си струва.
цитирай
15. d3bep - Мне, не мога да я намеря. . . Не е там ...
13.01.2011 17:50
Мне, не мога да я намеря... Не е там където си мислех.
И все пак, възможна ли е тази връзка: Соред манетон имте Нитокрида означава нещо каот розовобузата.
Родопис да означава баш същото нещо, но на грцки?
цитирай
16. zelas - Мне, не мога да я намеря. . . Не е там ...
13.01.2011 18:07
d3bep написа:
Мне, не мога да я намеря... Не е там където си мислех.
И все пак, възможна ли е тази връзка: Соред манетон имте Нитокрида означава нещо каот розовобузата.
Родопис да означава баш същото нещо, но на грцки?


Ще потърся, но сега прочетох, че не е споменавана в нито една египетска инскрипция. Пак гръцки заплетени прежди ...
цитирай
17. d3bep - Нитокрида е споменавана доста. От ...
13.01.2011 18:53
Нитокрида е споменавана доста.
От манетон, ма стела на нитокрида. Има я и в списъка на царете в шеста династия и на други места...
Но царицата ,а аз приказката търся.

Как мислиш са я датирали тая приказка :) Има цели студии за Нитокрида - първата жена фараон :)
цитирай
18. zelas - Нитокрида е споменавана доста. От ...
13.01.2011 19:12
d3bep написа:
Нитокрида е споменавана доста.
От манетон, ма стела на нитокрида. Има я и в списъка на царете в шеста династия и на други места...
Но царицата ,а аз приказката търся.

Как мислиш са я датирали тая приказка :) Има цели студии за Нитокрида - първата жена фараон :)


Споменавана е но по-късно, това пише в уикито аз от там цитирам - Nitocris is not mentioned, however, in any native Egyptian inscriptions and "she" probably did not exist.

Манетон е от времето на Птоломеите. А модерните студиите ти знаеш как се пишат, все базирани на гръцки студии, да им се не види ...

Може и те да грешат.
цитирай
19. kleotemida - Зелас, тази приказка в нета не е п...
13.01.2011 19:15
Зелас, тази приказка в нета не е пълният вариант, доколкото си спомням. Пак ти казвам, по-дълга е. И там Мара трябваше да духа ту в лявото, ту в дясното ухо на кравата (за различните задачи), даже имам спомен, че се и се провираше през кравешките уши. Как ставаше този номер и като дете съм се чудела :). Но и тази приказка при теб е малка компилация от две приказки. Това с петела, не е от Мара Пепеляшка, а е от "Златното момиче". Не знам помниш ли я. Някога я слагаха в раздел "Славянски приказки" (може и сега да си я слагат, знам ли). Онази приказка, дето заварената дъщеря я пращаха някъде си, а тя попада при Баба Марта и трябва да й храни гадинките, след което бабата я възнаграждава с потапяне в златната вода. А другата мома - лошата - щерката на мащехата, си заслужи потапяне в черната. Та в нея се появява петелът и даже припява стихче, когато мащехата се опитва да излъже принца и да пробута щерка си покрита с булото. Нещо като:
"Черна кака (тук имаше нещо, което става за рима на следващия ред),
Златна кака - под корито".
Таман до три пъти пропяваше петлето, преди принцът да се усети. Но тези песньовки на петлето бяха в "Златното момиче".
Мисля, че този автор ги е посмесил малко :)).
цитирай
20. zelas - Зелас, тази приказка в нета не е п...
13.01.2011 19:21
kleotemida написа:
Зелас, тази приказка в нета не е пълният вариант, доколкото си спомням. Пак ти казвам, по-дълга е. И там Мара трябваше да духа ту в лявото, ту в дясното ухо на кравата (за различните задачи), даже имам спомен, че се и се провираше през кравешките уши. Как ставаше този номер и като дете съм се чудела :). Но и тази приказка при теб е малка компилация от две приказки. Това с петела, не е от Мара Пепеляшка, а е от "Златното момиче". Не знам помниш ли я. Някога я слагаха в раздел "Славянски приказки" (може и сега да си я слагат, знам ли). Онази приказка, дето заварената дъщеря я пращаха някъде си, а тя попада при Баба Марта и трябва да й храни гадинките, след което бабата я възнаграждава с потапяне в златната вода. А другата мома - лошата - щерката на мащехата, си заслужи потапяне в черната. Та в нея се появява петелът и даже припява стихче, когато мащехата се опитва да излъже принца и да пробута щерка си покрита с булото. Нещо като:
"Черна кака (тук имаше нещо, което става за рима на следващия ред),
Златна кака - под корито".
Таман до три пъти пропяваше петлето, преди принцът да се усети. Но тези песньовки на петлето бяха в "Златното момиче".
Мисля, че този автор ги е посмесил малко :)).


Сигурно си права, но ако можеш да изровиш този вариант, който си чела и да го публикуваш ще е безценно. Българският вариант е много по-колоритен от този на германците Грим.

А този автор че си е оставил отпечатъка също си права, освен това английският превод е много зле, трябваше да поукрасявам българския текст.

Май сега и аз съм винивен в същото "престъпление"! :))) Ама така е с приказките и не само ...
цитирай
21. kleotemida - Нитокрида е споменавана доста. От ...
13.01.2011 19:23
d3bep написа:
Нитокрида е споменавана доста.
От манетон, ма стела на нитокрида. Има я и в списъка на царете в шеста династия и на други места...
Но царицата ,а аз приказката търся.

Как мислиш са я датирали тая приказка :) Има цели студии за Нитокрида - първата жена фараон :)


Че и цяла фантастична книга. Май беше "Въшебната Нитокритс" или нещо такова, в която беше измислила някакви магии и шмекерии, с които да се върне от царството на мъртвите. Чела съм я отдавна, макар и да я имам. За съжаление, не ми е под ръка - в другата ми къща - на около 300 км разстояние е :))
цитирай
22. kleotemida - Зелас и приказките са там :). Макар ...
13.01.2011 19:33
Зелас и приказките са там :). Макар че вариантите, за които говоря са от детството ми и то някъде във възрастта между 7-та и 10-тата година. (просто помня, че бях в началното училище :))) Бях си извоювала правото за празници да ми подаряват книжки. На друго не се радвах така. После си ги купувах сама и позволявах да ми подаряват други неща :)).
Но ще поровя в нета и ще потърся дали все пак я няма някъде, защото пък децата си спомниха за някаква такава приказка, в която Мара се провира през кравешките уши :)). Въобще, впрегнала съм цялото домочадие да търси "онази" приказка :)))
цитирай
23. zelas - Как мислиш са я датирали тая прик...
13.01.2011 19:35
d3bep написа:
Как мислиш са я датирали тая приказка :) Има цели студии за Нитокрида - първата жена фараон :)


Стефане сетих се, че приказката е датирана от времето на фараон Амазис II (570 пр. Хр. - 526 пр. Хр.) а Нитокрис (ако е съществула) е от шестата династия, доста по-рано.

Така, че е ясно че Родопис не е Нитокрис и обратното. Тази каша се получила между Страбон и Херодот, като вторият по някаква причина е искал да очерни името на Родопис.

Като цяло интуицията ми подсказва, че е имало някаква тракийка която е успяла да се издигне твърде много и това не се е харесало на познай кого?
цитирай
24. zelas - Въобще, впрегнала съм цялото до...
13.01.2011 19:36
kleotemida написа:
Въобще, впрегнала съм цялото домочадие да търси "онази" приказка :)))


Бравос на вашата (приказна) къща!
цитирай
25. d3bep - Нитокрида е споменавана доста. От ...
13.01.2011 19:42
zelas написа:
d3bep написа:
Нитокрида е споменавана доста.
От манетон, ма стела на нитокрида. Има я и в списъка на царете в шеста династия и на други места...
Но царицата ,а аз приказката търся.

Как мислиш са я датирали тая приказка :) Има цели студии за Нитокрида - първата жена фараон :)


Споменавана е но по-късно, това пише в уикито аз от там цитирам - Nitocris is not mentioned, however, in any native Egyptian inscriptions and "she" probably did not exist.

Манетон е от времето на Птоломеите. А модерните студиите ти знаеш как се пишат, все базирани на гръцки студии, да им се не види ...

Може и те да грешат.

Мдам, гледам ,че списъкът са го отрекли. .Фалшифициран бил, и стелата са я причислили на друга.... Има стела на нитокрида. Хм....
И от къв зор се фалшифицира списък и то с никому незнайна фаранеса...? Барем да я бяха изличили...

Ок, оттеглям се, не мога да намеря оригинала.
Обаче родопис е още по голяма измислица. Очевидно преразказ на името.
А същият Херодот, който ще излезе най - старият свидетел на историята в крайна сметка я праща после вавилонска царица... Изобщо...
цитирай
26. zelas - Мдам, гледам, че списъкът са го о...
13.01.2011 19:50
d3bep написа:
Мдам, гледам ,че списъкът са го отрекли. .Фалшифициран бил, и стелата са я причислили на друга.... Има стела на нитокрида. Хм....
И от къв зор се фалшифицира списък и то с никому незнайна фаранеса...? Барем да я бяха изличили...


Само кажи малко повече за този списък и тази стела, та да видя дали ще ни доведе до нещо.

Аз пак повтарям, мисля, че най-вероятно е имало някаква тракийка, чиито име е било използвано в някакви интриги и така е тръгнала цялата каша
цитирай
27. zelas - Към оснвния текст беше добавено ...
13.01.2011 20:09
Към оснвния текст беше добавено тълкуванието на известния фолклорист Тодор Моллов за символиката на превръщането на майката в крава, което е много важно и придава силно български харектер на тази египетска приказка.

-----------------

В далечното минало се е вярвало, че след смъртта си човекът преминавал от този свят в другия (отвъдния) свят, където се прераждал отново. Вярвало се, че вместо родната майка, там го ражда Великата Богиня-Майка, която най-често отъждествявали със Земята, затова понякога археолозите откриват погребения, в които мъртвите са свити така, както когато са били в майчиното лоно.

И понеже в древността хората си представяли своите божества и в животински облик (не само на диви животни или птици, но и на такива, които човекът опитомил и отглеждал), често Великата Богиня се представяла в облика на крава.

Тази вяра обяснява защо някъде в момента на погребението хората колели крава и правели погребално угощение, на което изяждали месото, а с кожата й загръщали мъртвия - те вярвали, че тъкмо така Великата Богиня-крава ще го прероди отново в отвъдния свят и ще му осигури безсмъртие. Много по-късно, когато тази митологична представа се позабравила, останала вярата, че жертвеното животно помага на душата на покойника да отпътува по-лесно към отвъдното царство на мъртвите.

След приемането на християнството кръвната жертва била забранена и заменена с безкръвна - обреден хляб или пита, но той все още носел името на по-ранната кръвна жертва (козел - "козунак", крава - "кравай"). По тази причина можем да се замислим за онова почти неуловимо сходство на редица приказки, в чието начало се среща търкалянето на пита или кравай, и воден от тях, героят се изгубва в гората (или отива в отвъдното царство) - на тяхно място в по-ранните приказки вероятно е стояло чудното животно-помощник (например крава) в ролята на водач.
цитирай
28. d3bep - Човек, херодот НЕ МОЖЕ да бъде св...
13.01.2011 20:10
Човек, херодот НЕ МОЖЕ да бъде свидетел на тези събития :)
Иначе на приказката източник може да е страбон. Ак оза приказката говорим.
Ми в уикипедията също доколкото съ мвиждал са писали за тоя списък и обясняват, че нитокрида било неферкару... А аз да ти кажа бая народ я знаят тая нитокрида в самия египет доста се говореше за нея от египтолози, а списъците на династиите не са хиляда, че баш нея да сбъркат и фалшифицират, ама хай...
цитирай
29. d3bep - --- Крава в древния Египет е за...
13.01.2011 20:13
zelas написа:
---

Крава в древния Египет е заместител на майката - Изида, по - късно и на Хатхор.
Изобразяват ги като крави.
на Изида жертвите са специално подбирани бели крави.
Странно, но при египтяните да наречеш жена "Крава" ще да е било комплимент, богините на красотата дори в човешкият си облик имат крави уши и крави роги.

Нямам чак такива претенции за авторството на приказката, макар че всичк иго смятат за египетско, но за фараонесата ми стана мъчно. Как па така я развенчаха ,че я произведоха и в мъж... Първата жена фараон...
цитирай
30. zelas - Човек, херодот НЕ МОЖЕ да бъде св...
13.01.2011 20:13
d3bep написа:
Човек, херодот НЕ МОЖЕ да бъде свидетел на тези събития :)
Иначе на приказката източник може да е страбон. Ак оза приказката говорим.
Ми в уикипедията също доколкото съ мвиждал са писали за тоя списък и обясняват, че нитокрида било неферкару... А аз да ти кажа бая народ я знаят тая нитокрида в самия египет доста се говореше за нея от египтолози, а списъците на династиите не са хиляда, че баш нея да сбъркат и фалшифицират, ама хай...


Не съм твърдял това - Херодот е изказал мнение, че Родопис е тракийка, Страбон е този който първи е споменава. Прочети тълкованието на Моллов - невероятно е.
цитирай
31. get - Към цялата група "многознайковци" - един въпрос ...
13.01.2011 20:17
... косвено и към темата !
Търся източник, било египетски, било гръцки, било какъвто и да е !!! - Как се казва тризъбецът на Посейдон !!

Щот го срещам на едно две места под името "Сковали" ... ма това са коментари на съвременни коментатори ! ... Търся първоизточника и етимология ! - Го-о-лямо Рлеазе !!
Щото и още интересна е етомологията(името) на самият бог, разчитана през/във линеар-Б.
Нещо като "посей-дон" или "посет-дон" !(Хехе - там се напъват да го разчитат през индо-европейски, тоест санскрит ! ... що ли не ползват "старо"славянски, говорен по солунско - Хехехе !!)
И още нещо ! Тъй като той е предолимпийско бог определено това му родословие го прави неГръчки !

Всяка една помощ ... безкрайно ... е неоценима !
Чрез това ще лъсне цялата истина, доколко "линеар-Б" Е ГРЪЦКИ, и ще се види кога тези навлеци са дошли на балканите !

Много искам да изкарам мръсното им бельо на показ !!

от Гет - лютий :):)
Помагайте братя и сестри !
цитирай
32. d3bep - Прочети тълкованието на Моллов - ...
13.01.2011 20:18
zelas написа:
Прочети тълкованието на Моллов - невероятно е.

Веднага мога да отговоря, н ое безсмислена битката на парче. За хлябът и Изида писах в един друг пост на друг редовен твой читател.
цитирай
33. zelas - Прочети тълкованието на Моллов - ...
13.01.2011 20:33
d3bep написа:
zelas написа:
Прочети тълкованието на Моллов - невероятно е.

Веднага мога да отговоря, н ое безсмислена битката на парче. За хлябът и Изида писах в един друг пост на друг редовен твой читател.


Е това е мнение, Стефане, не битка. Но ми направи впечатление логиката и бистротата на мисълта на Моллов. Четох и други неща от него, полезен е.

Всичко което трябва да знаем е записано във фолклора ни, но е закодирано.

Прочетох твоите мнения за хляба. Пусни ги в отделна тема.
цитирай
34. d3bep - . . . Линеар Ще ако ползваш, си фанал ...
13.01.2011 20:38
get написа:
...

Линеар Ще ако ползваш, си фанал грешна следа.
По линеар бечески Посейдон е Потеидан, Потейдас. Оттам и Потидея по същество е Посейдония.
Гърците нямат превод за името и много добре знаят тая малка подробност.
Затва:

„Преди пеласгите принасяли жертви, молейки се на боговете, както чух аз в Додона, без да използват название* или име за никой от тях, понеже изобщо не били ги и чували. Наричали ги просто богове, поради това, че установили* ред притежават всички неща и правото да ги разпределят. След като минало много време узнали пристигналите от Египет имена на останалите богове, а това на Дионис узнали много по-късно; и след време запитали оракула в Додона за имената, понеже това прорицалище се смята за най-старото при елините, и по това време било единствено. След като пеласгите попитали в Додона дали да приемат имената, дошли от варварите, прорицанието било да ги използват. От този момент нататък започнали да принасят жертви, служейки си с имената на боговете; а от пеласгите по-късно ги взели елините .” - Херодот.

„Почти всички имена на богове са дошли в Гърция от Египет. ” - Пак той.
Аде да не продължавам. Не е само той.

Жезълът не знам кога е именуван. Аз го знам просто като тризъбец. Обаче интересно, един източник тука твърди че имало ранни изображения на посидонийчо с... лотус? Кой го знае.. .Не намерих аз таквоа изображение, ама може и да е взел назаем жезъл от сестра си - Хера....
цитирай
35. sande - Поздравлявам всички участници в разговора ....
13.01.2011 21:28
Ето, таова е разговор на ниво, достоен за участниците.

Поздрави за Пламен! и за Всички!
цитирай
36. zelas - Ето, таова е разговор на ниво, до...
13.01.2011 21:50
sande написа:
Ето, таова е разговор на ниво, достоен за участниците.

Поздрави за Пламен! и за Всички!


Благодаря, Санде!
цитирай
37. zelas - ---Крава в древния Египет е за...
13.01.2011 21:52
d3bep написа:
zelas написа:
---

Крава в древния Египет е заместител на майката - Изида, по - късно и на Хатхор.
Изобразяват ги като крави.
на Изида жертвите са специално подбирани бели крави.
Странно, но при египтяните да наречеш жена "Крава" ще да е било комплимент, богините на красотата дори в човешкият си облик имат крави уши и крави роги.


Разликата Стефане е, че в египетската версия на приказката няма майка, която се превръща на крава и от там няма и "ритуалното" и изяждане. Не съм проучил подробно все още, но може и в другите версии да няма крава, като символ на Великата-Майка.

Но иначе, си прав за Хатхор, шумерите също свързват кравата с луната, а лунната светлина - с млякото. А в Египет и майка на слънцето, както добре жаеш, и слънцето (питката) между рогата.
цитирай
38. d3bep - --- Крава в древния Египет е за...
13.01.2011 23:32
zelas написа:
d3bep написа:
zelas написа:
---

Крава в древния Египет е заместител на майката - Изида, по - късно и на Хатхор.
Изобразяват ги като крави.
на Изида жертвите са специално подбирани бели крави.
Странно, но при египтяните да наречеш жена "Крава" ще да е било комплимент, богините на красотата дори в човешкият си облик имат крави уши и крави роги.


Разликата Стефане е, че в египетската версия на приказката няма майка, която се превръща на крава и от там няма и "ритуалното" и изяждане. Не съм проучил подробно все още, но може и в другите версии да няма крава, като символ на Великата-Майка.

Но иначе, си прав за Хатхор, шумерите също свързват кравата с луната, а лунната светлина - с млякото. А в Египет и майка на слънцето, както добре жаеш, и слънцето (питката) между рогата.

Вднага ще ти отговоря, че:
1. Изтъкнатото изконно българско вярване че изяждали майка си е чиста фантазия на автора. Съмнявам се да може да го подкрепи даже и с песен.
2. Изида също е крава, дори Хатхор става образ на Изида.
3. Как ще обясним големите надписи, например в Дендера и Едфу , по случай празника за "забременяването" на Хатхор(макар че внукът на Изида не ми е много добре известен и допускам че става дума за самата нея), които започват с описание на даровете: "Хлябовете са колкото песъчинките в пустинята, биковете са колкото скакалците"? Мисля, че по - ясно показва ситуацията от всяка... фантастика.
цитирай
39. zelas - Мисля, че по - ясно показва ситуа...
14.01.2011 00:07
d3bep написа:
Мисля, че по - ясно показва ситуацията от всяка... фантастика.


Човека прави тълкование на приказката, Стефане, дали е фантазия не знам, трябва да го попитам да даде повече детайли за това на какво базира спекулациите си,но имам чуството, че не просто съчинява, защото съм чел и други неща от него.
цитирай
40. get - Приятелю подценяваш ето тази форма(виж изображението) на Изида !!
14.01.2011 00:28
d3bep написа:
zelas написа:
d3bep написа:
zelas написа:
---

Крава в древния Египет е заместител на майката - Изида, по - късно и на Хатхор.
Изобразяват ги като крави.
на Изида жертвите са специално подбирани бели крави.
Странно, но при египтяните да наречеш жена "Крава" ще да е било комплимент, богините на красотата дори в човешкият си облик имат крави уши и крави роги.


Разликата Стефане е, че в египетската версия на приказката няма майка, която се превръща на крава и от там няма и "ритуалното" и изяждане. Не съм проучил подробно все още, но може и в другите версии да няма крава, като символ на Великата-Майка.

Но иначе, си прав за Хатхор, шумерите също свързват кравата с луната, а лунната светлина - с млякото. А в Египет и майка на слънцето, както добре жаеш, и слънцето (питката) между рогата.

Вднага ще ти отговоря, че:
1. Изтъкнатото изконно българско вярване че изяждали майка си е чиста фантазия на автора. Съмнявам се да може да го подкрепи даже и с песен.
2. Изида също е крава, дори Хатхор става образ на Изида.
3. Как ще обясним големите надписи, например в Дендера и Едфу , по случай празника за "забременяването" на Хатхор(макар че внукът на Изида не ми е много добре известен и допускам че става дума за самата нея), които започват с описание на даровете: "Хлябовете са колкото песъчинките в пустинята, биковете са колкото скакалците"? Мисля, че по - ясно показва ситуацията от всяка... фантастика.


Прилагам го http://www.templeofisis.com/images/isis-scribe-page.jpg
Без да изпадам в спор за първенството между Египет и Тракия, пак същата трактовка но вече нашата богиня http://4.bp.blogspot.com/_I7WlL61iYFY/Sqp6Li_JD6I/AAAAAAAAAL0/nVQtQFOmVuQ/s1600-h/artemis.jpg
Това, което наблягате за кравата и т.н. не го отричам, но е вече много по-късна трактовка на същият този образ и непосредствена духовност !!
Обърнете внимание на въртенето на свастиките ! Също мотив - бик !
Патица и т.н.
С други думи пропуската нещо Много важно забивайки в по-късни вярвания, които прикриват първоначалният култ и знания относно Нея - Великата майка. Към картинката следва да се добави един по-общ образ и тя ще стана пълна ! :)

С уважение - Гет/Кан от К/Хем
цитирай
41. zelas - Гет-ски все така правиш, като да...
14.01.2011 00:43
Гет-ски все така правиш, като даскал, пускаш фитили, па после вий намерете отговорите сами. Казвай направо, аз обичам да ми се обяснява като на 4 годишно дете, особено когато става въпрос за приказки. :))
цитирай
42. d3bep - До Гет
14.01.2011 01:11
Гетски, то спор между египет и тракия няма, не може и да има.
Макар че в херодотовият разказ за Родопис е спорно кое е аджеба по - важното: дал иче е била тракийска или че е била куртизантка, все па кдори само такива връзки вече гворят достатъчно и малко има елемент на самопризнание колко древни са траките, да не казваме пък кои са.

Що се отнася до символиката ,тя е вярна, н отрактовката е грешна.
От нея отсъства не аналитичната мисъл, н офактологията.

Изида не е някаква си богиня на земята приятелю, великата майка.
То ти дай на мен, аз още по - бързо и по - добре ще изкарам велика майка и Озирис. Велик майковец.
Той даже има по - добри по падения в тая насока.
Които едновременно корепсондират с мистичният му характер.

Изида е великата Първоучителка.
Заедно с Озирис.
Тя е това, коеот н ие направило хора.
А тръните и без тях двамата можеше да растат.
Те са им допълнителна, символична функция.
цитирай
43. анонимен - dopalnenie kam post 29
14.01.2011 20:30
преди Изис и Хатор, от прединастично време е засвидетелствана богинята Ба.т, която е била почитана в 7-мия горноегипетски район с главен град Батю, наречен район на женската душа. засвидетелствана е като крава обградена със звезди. Символът и е систрум.
Хатор е от 4-та династия нататък, а по-късно се слива с Изида. кравата изобразена върху палетата Нармер се счита за Бат.
предполага се, че Бат е женската форма на Ба. В текстовете от пирамидите тя се описва като -Бат с двете лица- или Бат -"голямата дива крава".

ихи
цитирай
44. zelas - преди Изис и Хатор, от прединаст...
14.01.2011 21:08
анонимен написа:
преди Изис и Хатор, от прединастично време е засвидетелствана богинята Ба.т, която е била почитана в 7-мия горноегипетски район с главен град Батю, наречен район на женската душа. засвидетелствана е като крава обградена със звезди. Символът и е систрум.
Хатор е от 4-та династия нататък, а по-късно се слива с Изида. кравата изобразена върху палетата Нармер се счита за Бат.
предполага се, че Бат е женската форма на Ба. В текстовете от пирамидите тя се описва като -Бат с двете лица- или Бат -"голямата дива крава".

ихи


Символиката с кравата е ясно изразена в тази приказка, но преди пак да ходим до Египед, аз предлагам да изчакаме Моллов да ни обясни неговото тълкование.

Благодаря, че се отби!
цитирай
45. yuliya2006 - ИСКАМ РАЗРЕШЕНИЕ ДА КАЧА ПОСТИНГА ...
15.01.2011 21:15
ИСКАМ РАЗРЕШЕНИЕ ДА КАЧА ПОСТИНГА КЪМ ПРОЕКТА

НА БЪЛГАРИЯ С ЛЮБОВ - РОДОПИТЕ


С ОБИЧ ДЖУЛИЯ БЕЛ
цитирай
46. zelas - ИСКАМ РАЗРЕШЕНИЕ ДА КАЧА ПОСТИНГА ...
15.01.2011 22:08
yuliya2006 написа:
ИСКАМ РАЗРЕШЕНИЕ ДА КАЧА ПОСТИНГА КЪМ ПРОЕКТА
НА БЪЛГАРИЯ С ЛЮБОВ - РОДОПИТЕ


Може! :)
цитирай
47. get - Ами d3bep - То тогава изводът сам се налага !
15.01.2011 22:45
d3bep написа:
Гетски, то спор между египет и тракия няма, не може и да има.
Макар че в херодотовият разказ за Родопис е спорно кое е аджеба по - важното: дал иче е била тракийска или че е била куртизантка, все па кдори само такива връзки вече гворят достатъчно и малко има елемент на самопризнание колко древни са траките, да не казваме пък кои са.

Що се отнася до символиката ,тя е вярна, н отрактовката е грешна.
От нея отсъства не аналитичната мисъл, н офактологията.

Изида не е някаква си богиня на земята приятелю, великата майка.
То ти дай на мен, аз още по - бързо и по - добре ще изкарам велика майка и Озирис. Велик майковец.
Той даже има по - добри по падения в тая насока.
Които едновременно корепсондират с мистичният му характер.

Изида е великата Първоучителка.
Заедно с Озирис.
Тя е това, коеот н ие направило хора.
А тръните и без тях двамата можеше да растат.
Те са им допълнителна, символична функция.


Щом имаме фундаментална общност между две култури - то тогава коренът им ще да е бил един и същи !

Ако бяха съпределни територии - това облекчава нещата ! Но те са разделени от воден басейн и то със значителни размери ?!
Остава нещо от вида - Еднакъв етнос ... ма пак същият контрадовод !
Остава третия извод - светът на Духът и ирационалните възприятия ... което би следвало да е еднакво въпреки етно и всякакви др. разлики ? ... да но в малко по-късен период при материалните култови предмети и др. не намирам такава голяма прилика и сходство ??
цитирай
48. argilos - krawa
22.01.2011 12:22
"Към оснвния текст беше добавено тълкуванието на известния фолклорист Тодор Моллов за символиката на превръщането на майката в крава, което е много важно и придава силно български харектер на тази египетска приказка."

Целас,

според мен трактовката на г-н Моллов е удачна и продуктивна особено що се отнася до initiationnia характер на описаните изпитания, които имат потвърждение и в ритуала Лазарка където буенека е учителка поставяща не нейно дете на изпитания.

За майката и превръщането и в крава, които са описани в приказката мога да дам паралелен пример от моето семейство:
един от предците ми (ми3ия) е бил поставен като 2 г.-дете в утробата на току-що убита крава така че само главата да е вън с зел лекуване на \"криви крака\". Най-важното било, детето да преспи до-дълго време, което и станало. Е, той си имаше и след тази процедура крака на ездач...
цитирай
49. анонимен - В немското вики не е отхвърлено още ...
22.01.2011 19:18
В немското вики не е отхвърлено още тълкуването на Нит-икрт като фараонка, съобщава се обаче, че има и името СаПта, което е от мъжки род.
Са в Са-Пта освен това се пише с патица и може би (според мен) в други свидетелства да е било изписано без чертичка до него. Тогава е означавало син и патица. Патицата се свързва при туарег със червени сандали, сватбени, които жениха подарява на съпругата в знак на обич.
Червения цвят и сандалите се съдържат в този случай и в името СаПта.
А аз (ихи) писах за Бат и за хронологичната последователност Бат, Хатор, Изис, защото a)амулетът ТИТ е в стандарта на Бат и ТИТ се преписва на Изис едва от 1500 BC.
b)защото изчезването на Бат към 1600-1500 BC и появяването и през 26.династия, където е Амасис II, съвпада с изчезването на Нетокрис/Род и появяването през 26.династия и Родопис.

argilos
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: zelas
Категория: Други
Прочетен: 4773021
Постинги: 820
Коментари: 7388
Гласове: 4976
Календар
«  Ноември, 2020  
ПВСЧПСН
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30