Постинг
01.03.2012 12:01 -
За истинското значение на Мартеницата
Автор: zelas
Категория: История
Прочетен: 10356 Коментари: 11 Гласове:
Последна промяна: 01.03.2012 12:08
Прочетен: 10356 Коментари: 11 Гласове:
22
Последна промяна: 01.03.2012 12:08
Тук ви представям една много интересна статия на Борислав Георгиев (боцман) за истинския произход и значение на месец Март, мартеницата и чисто българския характер на обичая. Източник
------------------
Къде живее Март?
Март е божество с над 2000г. възраст на територията на Европа. Всички древни автора са единодушни – той царства около планината Хем. В по-нови времена, някои народи се опитват да си присвояват местообитаването му, като именуват Марсови полета по различни части на Европа. Нямаме нищо против такова репликиране на името, но трябва да се помни, че домът му е Хемус планина.
(начало моя бележка)
А дали е случайно, че на 1 март (кръстен на Март/Марс), римляни са чествували Март (Марс) и Нова Година със специални ритуали (feriae Martis)? Това е било началото на римска нова годината. Какво символизира мартеницата? Пролетта, началото на нов живот в природата, тоест нова година. Забележете името на ритуала feriae MARTIS.
Етимология на думата "март"
Самата дума МАРТ, марътии (Māvors или Māvortis) е свързана със санскритската дума МАРУТА (māruta) и означава ВЯТЪР. Март е вероятно бог на БУРЯТА и вероятно той става известен по-късно като ПЕРУН.
Във Веда Словена мартеницата се нарича МАРИНКА. А знаем че произхода на името МАРИН (МАРТИН) е от бог МАРТ/МАРС.
Варзала му стара майка
Варзала му на роката
Варзала му белу сукну
Белу сукну и царвену
Белу сукну маринка,
Сега гу веке утварзала ...
Мартеницата се носи докато не пристигнат щъркели или лястовици, след което се слага под камък, а на следващия ден се гадае за здравето по това каква животинка има при нея. Затова и мартеницата е известна също като "гадалушка". Това четем и във Веда Словена.
Фафъ бахче-ту златенъ камень,
Пудъ камень гу турила—
Та ти са мольба моли,
(край моя бележка)
Кого защищава Март?
Ето какво казва Клавдий Клавдиан (Claudii Claudiani) в „Поеми” в 1. ІІІ, 305-341 :
Марсе, било че ти лежиш на облаконосният Хемус
или пребиваваш на побелялата от студ Родопа,
или на обезпокоеният от мидиеца Атон,
или на потъмнелият от черни дъбове Пангей,
въоръжи се заедно с мен и защити своите траки.
Ако славата ти се усмихне, ще бъдеш надарен с дъб покрит с плячка.
Чу това бащата, вдигна се от покритите със сняг канари
на Хемус и с вик насърчи бързите си служители
Mavors, nubifero seu tu procumbis in Haemo
Seu te cana gelu Rhodope seu remige Medo
Sollicitatus Athos seu caligantia nigris
llisibus Pangaea tenent, accingere mecum
Et Thracas defende tuos. Si laetior adsit
Gloria vestita spoliis donabere quercu”.
Audiit illa pater scopulisque nivalibus Haemi
Surgit et hortatur celeres clamore ministros.
Източник
Март защищава траките. Траките наверно са знаели за тази защита и са индикирали пазенето с някакви знаци, докато други народи - не, поради очевидната си непривързаност към този бог. Ние твърдим, че точно мартеницата е индикация за привързаността, почитта към този Бог. И точно поради тази причина, индикацията – всеизвестната мартеница, носи името на своя патрон.
Не е много вероятно мартеницата да носи името на бабата на Март или на дядо му, понеже нямаме такива източници, които да казват, че роднините му носят сходни имена.
Как е индикиран, отличен Март в българската носия ?
Това несъмнено е червеният цвят. Чевените шевици, Червения пояс. Но не и тотално червено облекло.
Кои са му роднини на Март?
Първата и най-почитана родствена връзка по права линия е Белона (Bellona) - сестра му или жена му. Не е ясно точно каква е била, но, че се е казвала Белона, спор няма. Каква е по нрав сестра му?
Надскочила е брат си по войнолюбство и е наречена Богиня на войната. Корена на думата е „бело”.
Бело-градчик – крепост , не е поле за оран и посев.
Бело-морие – морето на войната.
Бело-кос – коси на опитен, добър воин, защото ако не беше добър, нямаше да има време косата му да побелее.
(начало моя бележка)
Тук добавям моя бележка за богинята Белона (Bellona), чиито произход трябва да се търси в Кападокия.
Въпреки, че имаме римска богиня Белона, съвсем различен е случая с оригиналната богиня БЕЛОНА, която римляните са донесли от Комана (Comana) в Кападокия към началото на 1 век пр.н.е., по време на Митрическите войни. Тази Белона бил почитана в различни местности, и ритуалите са били извършвани от Кападокийски свещеници и жрици. Тези Белонарии (Bellonarii), това е името им, облечени в черно облекло преминавали през града, в процесия и проливали кръвта си в чест на богинята, като си причинявали рани на ръцете и кръста с брадва с две остриета (виж илюстрацията), и така са пророкували на фона на барабани и тромпети.
Източник
Топонимът Кумани (Kummanni) се счита за вероятно произлезнал от Комана (Comana).
(край моя бележка)
И съществуващи два изговора на името. С „е” на запад от ятовата граница и с „я” на изток – (това е приблизително меридиана на Лом – Благоевград ). Няма да разглеждаме тези лингвинистични проблеми, защото не са в темата само ще споменем пътьом някои словообразователни : бело - , бяло - , бела- , беля - , и т.н., и за които трябва сериозно изследване доколко са древни понятия, а не нови репити на старият корен.
Какви други символи има Март?
Червената планета е наречена именно на негово име поради кръвожадността му - с цвета на кръвта. Белона впоследствие приема по благовиден израз (с развитието на цивилизацията) с разбиране като хубава, бяла и това е напълно в българските разбирания за женственост и цялото развитие на тази дума може да се проследи в българската реч, но връзката с брата не е прекъсната и мартеницата обикновено се прави като две човечета – бяло (Белона) и червено (Март) вързани на една връв.
Ако тези съждения са верни и мартеницата е синоним на брата и сестрата Бога и Богинята на войната от днешните български земи и и ако българите не са местно население, то несъмнено този символичен атрибут би трябвало да е известен и популярен сред други народи живели на Балканите преди да дойдат българите – траки, даки, гети, и т.н.
Къде имаме на друго място по Европа мартеници? Категорично никъде.
Името е известно като мартеника в спорадични анклави в Украйна (които може и да са от българските изселвания на север, следствие на руско-турските войни), в Бесарабия ( една автентична българска колония) и сред КЕЛТИТЕ в североизточна Испания, където обаче символа съшествува само като червено-бял дебел ширит, носен за успех и щастие през врата.
Че червеният цвят е символ на кръвта, може да се подразбере и от българските носии. Имаме шевици, пояси - символ на първенство над околните и до днес в Европейската символика. Също и в Латинска Америка, където е внесена от европейците) в червено и никога преобладаващ червен цвят на носията. Преобладаващият цвят на българските носии е белият – на Белона. И до ден днешен когато на българина му предстои нещо важно, той слага чисто бяла риза, без украшения.
С кого ни свързва мартеницата?
Несъмнено с войнолюбивите МИЗИЙЦИ ( споменати още от Омир, като специалисти в близък бой), ТРАКИ ( участници във всички войни които се водят в древността), ГЕТИ (за които смъртта е само един преход към „друго място”) и т.н.
Доколко хилядолетната история на Балканите е вплетена в българската символна традиция означена в закичване с мартеница през времето на Бога Март мисля, че успяхме частично да представим.
Сега ясно ли е защо Бог Март (произнасян с окончание S от латинците, но запазил автентичното си име в почти всички европейски езици за означаване на месеца) е прекръстен на „баба Марта”?
(начало моя бележка)
Забелязва се, че в повечето модерни мартеници, цветовете на Марто (Пижо) и Белона (Пенда) са разменени. Мъжът в бяло, а жената в червено. Това е погрешно.На снимката може да видите правилната символика. Това никак не е изненадващо, защото в днешно време традиционните роли на мъжът и жената се обръщат с главата на долу.
Някой ще каже: "Е какво голяма работа!" Важно е, защото символите действат на подсъзнателно ниво и малко известно е, че нашите действия се предопределят само от 5% съзнание и всичко, което правим идва от подсъзнанието ни (95%).
Мартеницата е символ на смелост и жертвоготовност, на съюза между мъжа и жената!
Цветовете БЯЛО и ЧЕРВЕНО са символи на ЖЕНАТА и МЪЖА и това е значението им в мартеницата. А не както досега се опитваха да ни втълпяват, че е символ на бели зъби и румени бузки, тоест здраве!
Нека си припомним че тези цветови символи присъствуват и в знамето ни, и интерпретацията може да бъде като БЯЛО женското начало, ЧЕРВЕНО мъжкото начало и посредата е ЗЕЛЕНОТО природата, децата като резултат от сливането.
Мартеницата завързана на разлистващо се зелено дърво, олицитворява българския трибагреник - бяло, зелено и червено.
За символиката на БЕЛИЯ цвят като женското начало говорихме в Бела съм, бела, юначе - Дафо Трендафилов. Певицата огласява на цял свят гордо и ясно "цела съм света йогрела", че не се е потурчила/почернила "БЕЛА СЪМ", тоест запазила е честа си чиста/бела и е останала Българка.
Март - вълчицата на Ромул и Рем
Тук е добре да изясним какви биха били политическите мотиви да се прикрие истината за произхода на Март (Марс). Според римската митология Март (Марс) е вълчицата на Ромул и Рем, а както всички знаем те са основателите на Рим. Ами какво излиза? Бащата на Рим е роден на връх Хемус(Haemo) в България!
Ето тук Борислав Георгиев развива тази теория.
Честити Марто и Белона - да сме здрави, силни, жертвоготовни и вечно сплотени!
(край моя бележка)
За протокола, искам да кажа, че Борислав Георгиев (боцман) е също автор и т. нар. Римска теория за произхода на българите, която аз НЕ споделям. Според мен влиянието първоначално е в посока ОТ българите (известни като някои от тракийските племена по това време) КЪМ Рим, а не обратното.
------------------
Къде живее Март?
Март е божество с над 2000г. възраст на територията на Европа. Всички древни автора са единодушни – той царства около планината Хем. В по-нови времена, някои народи се опитват да си присвояват местообитаването му, като именуват Марсови полета по различни части на Европа. Нямаме нищо против такова репликиране на името, но трябва да се помни, че домът му е Хемус планина.
(начало моя бележка)
А дали е случайно, че на 1 март (кръстен на Март/Марс), римляни са чествували Март (Марс) и Нова Година със специални ритуали (feriae Martis)? Това е било началото на римска нова годината. Какво символизира мартеницата? Пролетта, началото на нов живот в природата, тоест нова година. Забележете името на ритуала feriae MARTIS.
Етимология на думата "март"
Самата дума МАРТ, марътии (Māvors или Māvortis) е свързана със санскритската дума МАРУТА (māruta) и означава ВЯТЪР. Март е вероятно бог на БУРЯТА и вероятно той става известен по-късно като ПЕРУН.
Във Веда Словена мартеницата се нарича МАРИНКА. А знаем че произхода на името МАРИН (МАРТИН) е от бог МАРТ/МАРС.
Варзала му стара майка
Варзала му на роката
Варзала му белу сукну
Белу сукну и царвену
Белу сукну маринка,
Сега гу веке утварзала ...
Мартеницата се носи докато не пристигнат щъркели или лястовици, след което се слага под камък, а на следващия ден се гадае за здравето по това каква животинка има при нея. Затова и мартеницата е известна също като "гадалушка". Това четем и във Веда Словена.
Фафъ бахче-ту златенъ камень,
Пудъ камень гу турила—
Та ти са мольба моли,
(край моя бележка)
Кого защищава Март?
Ето какво казва Клавдий Клавдиан (Claudii Claudiani) в „Поеми” в 1. ІІІ, 305-341 :
Марсе, било че ти лежиш на облаконосният Хемус
или пребиваваш на побелялата от студ Родопа,
или на обезпокоеният от мидиеца Атон,
или на потъмнелият от черни дъбове Пангей,
въоръжи се заедно с мен и защити своите траки.
Ако славата ти се усмихне, ще бъдеш надарен с дъб покрит с плячка.
Чу това бащата, вдигна се от покритите със сняг канари
на Хемус и с вик насърчи бързите си служители
Mavors, nubifero seu tu procumbis in Haemo
Seu te cana gelu Rhodope seu remige Medo
Sollicitatus Athos seu caligantia nigris
llisibus Pangaea tenent, accingere mecum
Et Thracas defende tuos. Si laetior adsit
Gloria vestita spoliis donabere quercu”.
Audiit illa pater scopulisque nivalibus Haemi
Surgit et hortatur celeres clamore ministros.
Източник
Март защищава траките. Траките наверно са знаели за тази защита и са индикирали пазенето с някакви знаци, докато други народи - не, поради очевидната си непривързаност към този бог. Ние твърдим, че точно мартеницата е индикация за привързаността, почитта към този Бог. И точно поради тази причина, индикацията – всеизвестната мартеница, носи името на своя патрон.
Не е много вероятно мартеницата да носи името на бабата на Март или на дядо му, понеже нямаме такива източници, които да казват, че роднините му носят сходни имена.
Как е индикиран, отличен Март в българската носия ?
Това несъмнено е червеният цвят. Чевените шевици, Червения пояс. Но не и тотално червено облекло.
Кои са му роднини на Март?
Първата и най-почитана родствена връзка по права линия е Белона (Bellona) - сестра му или жена му. Не е ясно точно каква е била, но, че се е казвала Белона, спор няма. Каква е по нрав сестра му?
Надскочила е брат си по войнолюбство и е наречена Богиня на войната. Корена на думата е „бело”.
Бело-градчик – крепост , не е поле за оран и посев.
Бело-морие – морето на войната.
Бело-кос – коси на опитен, добър воин, защото ако не беше добър, нямаше да има време косата му да побелее.
(начало моя бележка)
Тук добавям моя бележка за богинята Белона (Bellona), чиито произход трябва да се търси в Кападокия.
Въпреки, че имаме римска богиня Белона, съвсем различен е случая с оригиналната богиня БЕЛОНА, която римляните са донесли от Комана (Comana) в Кападокия към началото на 1 век пр.н.е., по време на Митрическите войни. Тази Белона бил почитана в различни местности, и ритуалите са били извършвани от Кападокийски свещеници и жрици. Тези Белонарии (Bellonarii), това е името им, облечени в черно облекло преминавали през града, в процесия и проливали кръвта си в чест на богинята, като си причинявали рани на ръцете и кръста с брадва с две остриета (виж илюстрацията), и така са пророкували на фона на барабани и тромпети.
Източник
Топонимът Кумани (Kummanni) се счита за вероятно произлезнал от Комана (Comana).
(край моя бележка)
И съществуващи два изговора на името. С „е” на запад от ятовата граница и с „я” на изток – (това е приблизително меридиана на Лом – Благоевград ). Няма да разглеждаме тези лингвинистични проблеми, защото не са в темата само ще споменем пътьом някои словообразователни : бело - , бяло - , бела- , беля - , и т.н., и за които трябва сериозно изследване доколко са древни понятия, а не нови репити на старият корен.
Какви други символи има Март?
Червената планета е наречена именно на негово име поради кръвожадността му - с цвета на кръвта. Белона впоследствие приема по благовиден израз (с развитието на цивилизацията) с разбиране като хубава, бяла и това е напълно в българските разбирания за женственост и цялото развитие на тази дума може да се проследи в българската реч, но връзката с брата не е прекъсната и мартеницата обикновено се прави като две човечета – бяло (Белона) и червено (Март) вързани на една връв.
Ако тези съждения са верни и мартеницата е синоним на брата и сестрата Бога и Богинята на войната от днешните български земи и и ако българите не са местно население, то несъмнено този символичен атрибут би трябвало да е известен и популярен сред други народи живели на Балканите преди да дойдат българите – траки, даки, гети, и т.н.
Къде имаме на друго място по Европа мартеници? Категорично никъде.
Името е известно като мартеника в спорадични анклави в Украйна (които може и да са от българските изселвания на север, следствие на руско-турските войни), в Бесарабия ( една автентична българска колония) и сред КЕЛТИТЕ в североизточна Испания, където обаче символа съшествува само като червено-бял дебел ширит, носен за успех и щастие през врата.
Че червеният цвят е символ на кръвта, може да се подразбере и от българските носии. Имаме шевици, пояси - символ на първенство над околните и до днес в Европейската символика. Също и в Латинска Америка, където е внесена от европейците) в червено и никога преобладаващ червен цвят на носията. Преобладаващият цвят на българските носии е белият – на Белона. И до ден днешен когато на българина му предстои нещо важно, той слага чисто бяла риза, без украшения.
С кого ни свързва мартеницата?
Несъмнено с войнолюбивите МИЗИЙЦИ ( споменати още от Омир, като специалисти в близък бой), ТРАКИ ( участници във всички войни които се водят в древността), ГЕТИ (за които смъртта е само един преход към „друго място”) и т.н.
Доколко хилядолетната история на Балканите е вплетена в българската символна традиция означена в закичване с мартеница през времето на Бога Март мисля, че успяхме частично да представим.
Сега ясно ли е защо Бог Март (произнасян с окончание S от латинците, но запазил автентичното си име в почти всички европейски езици за означаване на месеца) е прекръстен на „баба Марта”?
(начало моя бележка)
Забелязва се, че в повечето модерни мартеници, цветовете на Марто (Пижо) и Белона (Пенда) са разменени. Мъжът в бяло, а жената в червено. Това е погрешно.На снимката може да видите правилната символика. Това никак не е изненадващо, защото в днешно време традиционните роли на мъжът и жената се обръщат с главата на долу.
Някой ще каже: "Е какво голяма работа!" Важно е, защото символите действат на подсъзнателно ниво и малко известно е, че нашите действия се предопределят само от 5% съзнание и всичко, което правим идва от подсъзнанието ни (95%).
Мартеницата е символ на смелост и жертвоготовност, на съюза между мъжа и жената!
Цветовете БЯЛО и ЧЕРВЕНО са символи на ЖЕНАТА и МЪЖА и това е значението им в мартеницата. А не както досега се опитваха да ни втълпяват, че е символ на бели зъби и румени бузки, тоест здраве!
Нека си припомним че тези цветови символи присъствуват и в знамето ни, и интерпретацията може да бъде като БЯЛО женското начало, ЧЕРВЕНО мъжкото начало и посредата е ЗЕЛЕНОТО природата, децата като резултат от сливането.
Мартеницата завързана на разлистващо се зелено дърво, олицитворява българския трибагреник - бяло, зелено и червено.
За символиката на БЕЛИЯ цвят като женското начало говорихме в Бела съм, бела, юначе - Дафо Трендафилов. Певицата огласява на цял свят гордо и ясно "цела съм света йогрела", че не се е потурчила/почернила "БЕЛА СЪМ", тоест запазила е честа си чиста/бела и е останала Българка.
Март - вълчицата на Ромул и Рем
Тук е добре да изясним какви биха били политическите мотиви да се прикрие истината за произхода на Март (Марс). Според римската митология Март (Марс) е вълчицата на Ромул и Рем, а както всички знаем те са основателите на Рим. Ами какво излиза? Бащата на Рим е роден на връх Хемус(Haemo) в България!
Ето тук Борислав Георгиев развива тази теория.
Честити Марто и Белона - да сме здрави, силни, жертвоготовни и вечно сплотени!
(край моя бележка)
За протокола, искам да кажа, че Борислав Георгиев (боцман) е също автор и т. нар. Римска теория за произхода на българите, която аз НЕ споделям. Според мен влиянието първоначално е в посока ОТ българите (известни като някои от тракийските племена по това време) КЪМ Рим, а не обратното.
Следващ постинг
Предишен постинг
П е с н а 2.
Мале ле, мила мале,
Слези ми, мале, на дори,
Флези ми, мале, фъ бахче-ту,
Дигни си, мале, подигни
Подигни златенъ камень, 5
Де си е, мале, маринка,
Белу ми сукну царвену.
Фаркнала ми летнала
Летнала ми лестувица,
Летнала ми уть край земе 10
Утъ край земе, слану море,
Летнала ми на Белъ Дунавъ
На Белъ Дунавъ на царну-ту море,
Та си на дару циркала
Циркала, мале, напевала, 15
Фафъ уста хи бела китка
Бела китка и куприца,
Та са чудумъ чуди
Де да иде де да летне
Да си фарли бела китка 20
Бела китка и куприца,
Баксишъ носи утъ край земе.
Зачула е Юда самувила
Та хи дума и говори:
Е, ти пиле лестувица, 25
Що ми са чудумъ чудишъ
Та си циркашъ и напевашъ?
Я си фаркни тука долу
Тука долу фъ силна града
Фъ силна града фафъ сарае, 30
Фафъ сарае фафъ бахче-ту.
Царе му мажку дете,
Та та чека сега малу
Сега малу три нидели;
Варзала му стара майка 35
Варзала му на рока-та
Варзала му белу сукну
Белу сукну и царвену
Белу сукну маринка,
Сега гу веке утварзала, 40
Фафъ бахче-ту златенъ камень,
Пудъ камень гу турила—
Та ти са мольба моли,
Какъ си идешъ утъ край земе
Утъ край земе отечина, 45
Да си хи баксишъ фарлишъ:
Да си земешъ златна маринка,
Да уставишъ бела китка
Бела китка и куприца;
Та ти царе курбань коле 50
Курбанъ коле ду три голабче-та,
Ша ги гответъ малки моми,
Умреватъ ги съ бела китка
Съ бела китка и куприца.
Чула ми лестувица, 55
Летнала си фафъ сарае
Фафъ сарае фафъ бахче-ту,
Камень дига; ни са дига,
Да си земе белу сукну
Белу сукну и царвену,
цитирайМале ле, мила мале,
Слези ми, мале, на дори,
Флези ми, мале, фъ бахче-ту,
Дигни си, мале, подигни
Подигни златенъ камень, 5
Де си е, мале, маринка,
Белу ми сукну царвену.
Фаркнала ми летнала
Летнала ми лестувица,
Летнала ми уть край земе 10
Утъ край земе, слану море,
Летнала ми на Белъ Дунавъ
На Белъ Дунавъ на царну-ту море,
Та си на дару циркала
Циркала, мале, напевала, 15
Фафъ уста хи бела китка
Бела китка и куприца,
Та са чудумъ чуди
Де да иде де да летне
Да си фарли бела китка 20
Бела китка и куприца,
Баксишъ носи утъ край земе.
Зачула е Юда самувила
Та хи дума и говори:
Е, ти пиле лестувица, 25
Що ми са чудумъ чудишъ
Та си циркашъ и напевашъ?
Я си фаркни тука долу
Тука долу фъ силна града
Фъ силна града фафъ сарае, 30
Фафъ сарае фафъ бахче-ту.
Царе му мажку дете,
Та та чека сега малу
Сега малу три нидели;
Варзала му стара майка 35
Варзала му на рока-та
Варзала му белу сукну
Белу сукну и царвену
Белу сукну маринка,
Сега гу веке утварзала, 40
Фафъ бахче-ту златенъ камень,
Пудъ камень гу турила—
Та ти са мольба моли,
Какъ си идешъ утъ край земе
Утъ край земе отечина, 45
Да си хи баксишъ фарлишъ:
Да си земешъ златна маринка,
Да уставишъ бела китка
Бела китка и куприца;
Та ти царе курбань коле 50
Курбанъ коле ду три голабче-та,
Ша ги гответъ малки моми,
Умреватъ ги съ бела китка
Съ бела китка и куприца.
Чула ми лестувица, 55
Летнала си фафъ сарае
Фафъ сарае фафъ бахче-ту,
Камень дига; ни са дига,
Да си земе белу сукну
Белу сукну и царвену,
Поздрави, Пламене!
цитирайЧестит първи март!! Хубав, светъл ден ти пожелавам!!
цитирайПожелания за Баба Марта и първи март
Не бъди като баба Марта лоша, не ме гони със студ и сняг, а се усмихни и сърцето ми стопли!
*****
Любима моя, ще ти вържа мартеничка - бяла и червена. Ти ще си бялото момиче, аз ще съм червеното момче! За да сме здрави и честити! А когато видиш щърк, ти я развържи и я окачи на някое плодно дръвче, за да е богата годината, за да са пълни сърцата ни!
*****
Да те топли даже и далече, да те връща нощем у дома, за да имаш сили във крилете като следваш своята мечта.
*****
Да ти дава дързост във живота, че си струва още да вървиш и където и да си далече - носиш нишката на своя род.
*****
Честита баба Марта! Бъди весела, засмяна, румена и бяла!
*****
Бяло сирене и червено вино в паница, синьо мънисто на ръчица, пълно щастие в душица.
*****
Бели небесни мечти, червени блестящи лъчи, утринно слънце изгрява - ново начало ти дава.
*****
Като мартеничка бяла и червена да сме свързани с теб вовеки и все да сме засмени!
*****
И да ми прати баба Марта дъжд и сняг, и халите проклети, аз пак ще те обичам!
*****
Мартеница ти получи = Здраве ти получи
цитирайНе бъди като баба Марта лоша, не ме гони със студ и сняг, а се усмихни и сърцето ми стопли!
*****
Любима моя, ще ти вържа мартеничка - бяла и червена. Ти ще си бялото момиче, аз ще съм червеното момче! За да сме здрави и честити! А когато видиш щърк, ти я развържи и я окачи на някое плодно дръвче, за да е богата годината, за да са пълни сърцата ни!
*****
Да те топли даже и далече, да те връща нощем у дома, за да имаш сили във крилете като следваш своята мечта.
*****
Да ти дава дързост във живота, че си струва още да вървиш и където и да си далече - носиш нишката на своя род.
*****
Честита баба Марта! Бъди весела, засмяна, румена и бяла!
*****
Бяло сирене и червено вино в паница, синьо мънисто на ръчица, пълно щастие в душица.
*****
Бели небесни мечти, червени блестящи лъчи, утринно слънце изгрява - ново начало ти дава.
*****
Като мартеничка бяла и червена да сме свързани с теб вовеки и все да сме засмени!
*****
И да ми прати баба Марта дъжд и сняг, и халите проклети, аз пак ще те обичам!
*****
Мартеница ти получи = Здраве ти получи
Едно Браво :)
цитирайИнтересно четиво, до колко е вярно не знам:)
цитирай
7.
анонимен -
:) 2011
02.03.2012 19:17
02.03.2012 19:17
http://zelas.blog.bg/history/2011/03/01/za-istinskoto-znachenie-na-martenicata.696548
цитирайКомбинацията от червен и бял цвят се среща по нашите земи поне от ранния неолит, а по всичко личи, че Боцмана не е прав и за цветовете: червеното е женският, а бялото- мъжкият цвят.. Тук може да видите доста снимки и по-слабо познати данни: http://prarodinata.blog.bg/history/2012/03/05/.914765
Ще се радвам после да коментираме
цитирайЩе се радвам после да коментираме
prarodinata написа:
Комбинацията от червен и бял цвят се среща по нашите земи поне от ранния неолит, а по всичко личи, че Боцмана не е прав и за цветовете: червеното е женският, а бялото- мъжкият цвят.. Тук може да видите доста снимки и по-слабо познати данни: http://prarodinata.blog.bg/history/2012/03/05/.914765
Ще се радвам после да коментираме
Ще се радвам после да коментираме
Интересна е статията, която си написал, но виждам, че приемаш белия цвят за мъжкото начало и червеният за женското без силни доказателства.
Как си обясняваш бялата булченска рокля? Там поне не може да има съмнение, защото е масово разпространена?
Как си обясняваш червеният мъжки пояс при българите?
Как си обясняваш, че допреди само 100 години, правилото е било - розов цвят за момчетата и син за момичетата?
http://www.smithsonianmag.com/arts-culture/When-Did-Girls-Start-Wearing-Pink.html
Как си обясняваш научното изследване което показа, че жените се привличат от мъже облечени в червено?
http://www.sciencedaily.com/releases/2010/08/100802101821.htm
zelas написа:
Интересна е статията, която си написал, но виждам, че приемаш белия цвят за мъжкото начало и червеният за женското без силни доказателства.
Как си обясняваш бялата булченска рокля? Там поне не може да има съмнение, защото е масово разпространена?
Как си обясняваш червеният мъжки пояс при българите?
Как си обясняваш, че допреди само 100 години, правилото е било - розов цвят за момчетата и син за момичетата?
http://www.smithsonianmag.com/arts-culture/When-Did-Girls-Start-Wearing-Pink.html
Как си обясняваш научното изследване което показа, че жените се привличат от мъже облечени в червено?
http://www.sciencedaily.com/releases/2010/08/100802101821.htm
Интересна е статията, която си написал, но виждам, че приемаш белия цвят за мъжкото начало и червеният за женското без силни доказателства.
Как си обясняваш бялата булченска рокля? Там поне не може да има съмнение, защото е масово разпространена?
Как си обясняваш червеният мъжки пояс при българите?
Как си обясняваш, че допреди само 100 години, правилото е било - розов цвят за момчетата и син за момичетата?
http://www.smithsonianmag.com/arts-culture/When-Did-Girls-Start-Wearing-Pink.html
Как си обясняваш научното изследване което показа, че жените се привличат от мъже облечени в червено?
http://www.sciencedaily.com/releases/2010/08/100802101821.htm
Точно за бялата булчинска рокля има голямо съмнение :) Само ще кажа, че това не е наша традиция и е съвсем ново явление в България. А ние тук все пак коментираме български традиции, а не западн(ал)и такива, нали.. В различните етнографски области на България булчинските костюми са различни, но определено не са бели. Бялото се е наложило като символ на невинност, който символ е доста нов. Аз говоря (или по-точно цитирам археолога Чохаджиев) за архетипни, прадревни асоциации: жена-раждане-кръв, мъж-оплождане-сперма. Нали всички сме съгласни, че мартеницата е изконно българска и много древна? Значи трябва да се заровим много надълбоко в праисторията, такава е моята логика. В този смисъл примерите, които даваш, за цветовете на момченцата и момиченцата на запад хеле пък за жените, които си падали по мъже в червено, считам за ирелевантни. Виж, червеният мъжки пояс е друго нещо. Наистина нямам обяснение за него и съм готов да приема всяка правдоподобна теория.
Поздрави!
prarodinata написа:
Точно за бялата булчинска рокля има голямо съмнение :) Само ще кажа, че това не е наша традиция и е съвсем ново явление в България. А ние тук все пак коментираме български традиции, а не западн(ал)и такива, нали.. В различните етнографски области на България булчинските костюми са различни, но определено не са бели. Бялото се е наложило като символ на невинност, който символ е доста нов. Аз говоря (или по-точно цитирам археолога Чохаджиев) за архетипни, прадревни асоциации: жена-раждане-кръв, мъж-оплождане-сперма. Нали всички сме съгласни, че мартеницата е изконно българска и много древна? Значи трябва да се заровим много надълбоко в праисторията, такава е моята логика. В този смисъл примерите, които даваш, за цветовете на момченцата и момиченцата на запад хеле пък за жените, които си падали по мъже в червено, считам за ирелевантни. Виж, червеният мъжки пояс е друго нещо. Наистина нямам обяснение за него и съм готов да приема всяка правдоподобна теория.
Поздрави!
zelas написа:
Интересна е статията, която си написал, но виждам, че приемаш белия цвят за мъжкото начало и червеният за женското без силни доказателства.
Как си обясняваш бялата булченска рокля? Там поне не може да има съмнение, защото е масово разпространена?
Как си обясняваш червеният мъжки пояс при българите?
Как си обясняваш, че допреди само 100 години, правилото е било - розов цвят за момчетата и син за момичетата?
http://www.smithsonianmag.com/arts-culture/When-Did-Girls-Start-Wearing-Pink.html
Как си обясняваш научното изследване което показа, че жените се привличат от мъже облечени в червено?
http://www.sciencedaily.com/releases/2010/08/100802101821.htm
Интересна е статията, която си написал, но виждам, че приемаш белия цвят за мъжкото начало и червеният за женското без силни доказателства.
Как си обясняваш бялата булченска рокля? Там поне не може да има съмнение, защото е масово разпространена?
Как си обясняваш червеният мъжки пояс при българите?
Как си обясняваш, че допреди само 100 години, правилото е било - розов цвят за момчетата и син за момичетата?
http://www.smithsonianmag.com/arts-culture/When-Did-Girls-Start-Wearing-Pink.html
Как си обясняваш научното изследване което показа, че жените се привличат от мъже облечени в червено?
http://www.sciencedaily.com/releases/2010/08/100802101821.htm
Точно за бялата булчинска рокля има голямо съмнение :) Само ще кажа, че това не е наша традиция и е съвсем ново явление в България. А ние тук все пак коментираме български традиции, а не западн(ал)и такива, нали.. В различните етнографски области на България булчинските костюми са различни, но определено не са бели. Бялото се е наложило като символ на невинност, който символ е доста нов. Аз говоря (или по-точно цитирам археолога Чохаджиев) за архетипни, прадревни асоциации: жена-раждане-кръв, мъж-оплождане-сперма. Нали всички сме съгласни, че мартеницата е изконно българска и много древна? Значи трябва да се заровим много надълбоко в праисторията, такава е моята логика. В този смисъл примерите, които даваш, за цветовете на момченцата и момиченцата на запад хеле пък за жените, които си падали по мъже в червено, считам за ирелевантни. Виж, червеният мъжки пояс е друго нещо. Наистина нямам обяснение за него и съм готов да приема всяка правдоподобна теория.
Поздрави!
В народните песни жената винаги е описвана като Бяла. Няма една песен в която да се пее за Бял Юнак. Само това би трябвало да е достатъчно доказателство.